ما ما سایت

ساخت وبلاگ

واکسن های لازمه در دوران بارداری 

 واکسن هایی که در بارداری باید تزریق کنید

مادران باردار در طی بارداری همیشه استرس و نگرانی هایی در مورد وضعیت جنین شان دارند. به همین دلیل با تجویز هر دارو یا واکسنی اولین سوالی که ایجاد می شود این است که « آیا ضرری برای جنین ندارد »؟
شما مادران عزیز باید اطمینان داشته باشید که تجویز واکسن ها در صورت نیاز  و به صلاح دید پزشک می باشد و نه تنها هیچ مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی کند بلکه نزدن آن می تواند خطراتی برای مادر و جنین داشته باشد. ما در این جا با بیان ساده در مورد واکسن های که در این دوران می توان استفاده کرد و هم چنین واکسن هایی که در بارداری منع مصرف دارند و نباید استفاده شود توضیحاتی ارائه می دهیم به امید این که برای مادران مفید واقع شود .

واکسن های روتین بارداری 

 سه واکسنی که در دوران بارداری به صورت روتین برای مادران توصیه می شود شامل : واکسن آنفلونزا، واکسن کزاز - دیفتری و واکسن هپاتیت ب می باشد.

واکسن آنفلونزا در بارداری

آنفلوانزا یکی از بیماری های شایع در فصل های سرد سال می باشد که با تب ،سوزش گلو و دردهای عضلانی شروع می شود .بنابر توصیه وزارت بهداشت کشور تمام مادران باردار باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند. مادرانی که که در اوایل آبان تا اسفند  باردار هستند  باید یک دوز واکسن غیر فعال آنفلونزا را (در هر سنی از بارداری که هستند) تزریق کنند. اما  مادرانی که به بیماری های خاصی ( بیماری قلبی و عروقی ،آسم، دیابت و یا نقص سیستم ایمنی و ....) مبتلا هستند  باید در هر ماهی از سال که باردار هستند باید نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند .

واکسن آنفولانزا در بارداری


نحوه تزریق واکسن آنفلوآنزا در بارداری

واکسن آنفولانزا باید در دوزی که پزشک تجویز کرده به صورت داخل عضلانی یا زیر جلدی عمیق تزریق شود.

عوارض واکسن آنفلوآنزا در بارداری

باید بدانید که  محل تزریق اصولا کمی قرمز و متورم می شود که مشکلی نیست و خودبخود برطرف می شود.
 واکسن های آنفولانزا در تمامی مراحل بارداری قابلیت مصرف دارند. بی خطری آن در سه ماه دوم و سوم ، (نسبت به سه ماهه اول) بیشتر ثابت شده است.  همچنین واکسن آنفولانزا را می توان در دوران شیردهی تجویز کرد.

تحقیقات نشان داده است مادران بارداری که واکسن آنفلونزا را دریافت کرده اند میزان بروز بیماری آنفلونزا در نوزادان آن ها 63 درصد کاهش یافته است. و هم چنین بیماری های تنفسی تب دار در این نوزادان 33 ددرصد کاهش یافته است .
تازه‌ ترین بررسی‌های انجام شده بر روی واکسن آنفلوانزا نشان می‌دهد که تجویز واکسن آنفولانزا در دوران بارداری خطری برای جنین به همراه ندارد. در گزارشی که اخیراً در پانزدهمین کنفرانس بنیاد ملی بیماریهای عفونی با محوریت «پژوهش در واکسن» در شهر Baltimore ایالت Maryland امریکا ارائه گردید، بر بی‌خطر بودن واکسن آنفلوانزا در جنین تأکید شده است. (بیشتر بدانید: آنفولانزا در بارداری)


واکسن کزاز، دیفتری (دوگانه ویژه بزرگسالان ):

بیماری کزاز یک بیماری عفونی خطرناک می باشد علائم بیماری کزاز به صورت سفتی غیر قابل کنترل عضلات ناحیه گردن ، قفل شدن دندان ها و سفتی کل عضلات بدن تظاهر می کند و اصولا به دنبال آلودگی زخم های عمیق  یا حتی بریدگی های جزیی پوست با باکتری به نام کلستریدیوم تتانی ایجاد می شود . ایمن شدن نسبت به این بیماری تنها از طریق واکسیناسیون و انتقال آنتی بادی از مادر به جنین می باشد .مادران باردار با تزریق واکسن کزاز می توانند هم خودشان و هم نوزادشان را در برابر این بیماری محافظت کنند .طبق برنامه واکسیناسیون کشوری زنان در سنین باروری و هم چنین زنان باردار باید نسبت به این بیماری واکسینه شوند. زنان در سنین باروری باید طبق جدول زیر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند : (بیشتر بدانید: واکسن کزار در بارداری)

نوبت  حداقل فاصله درصد ایمنی 
 اول - -
 دوم یک ماه سه سال
 سوم شش ماه  پنج سال
 چهارم یک سال  ده سال
 پنجم یک سال تا پایان سن باروری

واکسن کزاز در بارداری
 


*در مادراني كه قبلاً واکسن کزاز نزده اند، دو  نوبت تزریق  واکسن دوگانه (کزاز و دیفتری )  انجام مي شود: 
 نخستین تزریق در هفتۀ 20-16 بارداری و تزریق دوم در هفتۀ 24-20
 حداقل باید یک ماه بین دو تزریق فاصله باشد و بهتر است تزریق دوم دست کم یک ماه پیش از زمان زایمان انجام شود.


 *اگر مادر بارداری قبلا این واکسن را دریافت کرده ، فقط یک نوبت تزریق کافی است.
*  مادرانی که قبلا واکسن کزاز زده اند اما بیش از 10 سال از آخرین تزریق میگذرد ، در هفته 28 بارداری باید واکسن بزنند.

واکسن هپاتیت B

بیماری هپاتیت ب یک بیماری عفونی است که کبد را درگیر میکند عامل این بیماری یک ویروس می باشد این ویروس از راه خونی (مانند انتقال خون ) ، از راه جنسی و هم چنین از طریق مادر به نوزاد ( در دوران بارداری )  منتقل می شود. (بیشتر بدانید :  هپاتیت در بارداری)

واکسن هپاتیت در بارداری


چطور متوجه بشم که به واکسن هپاتیت نیاز دارم یا نه ؟ 

به سادگی ! با انجام آزمایش آنتی بادی هپاتیت ! اگر میزان آنتی بادی هپاتیت شما بالا باشد ( و در عین حال ، آنتی ژن ش منفی باشد) این یعنی شما مصونیت دارید . اما اگر پایین باشد، یعنی نیاز به واکسن دارید . 
این واکسن در سه نوبت باید استفاده شود:

  •  اولین مراجعه نوبت اول واکسن تزریق می شود.
  •  نوبت دوم یک ماه بعد از نوبت اول تزریق می شود.
  • نوبت سوم نیز 6 ماه بعد از نوبت " اول" می باشد. 

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 303 تاريخ : چهارشنبه 26 اسفند 1394 ساعت: 11:57

سرطان پستان یک غده بدخیم است که از سلول‌های بافت پستان منشاءء می‌گیرد. این سرطان اغلب در زنان ایجاد میشود ولی مردان نیز میتوانند به آن دچار شوند. موضوع صحبت ما در این بخش سرطان سینه در زنان است.

آشنایی با انواع سرطان پستان

علت سرطان پستان چیست؟

تغییرات مشخصی در DNA سلول‌های طبیعی پستان، باعث سرطانی شدن آنها میشود. DNA یک ساختار شیمایی در هر کدام از سلول‌های بدن است که ساختار ژن‌های ما و دستورالعمل عملکرد سلول‌ها را مشخص میکنند. بعضی از تغییرات ارثی در DNA باعث افزایش ریسک سرطان شده و مسئول بعضی انواع سرطان‌های فامیلی میشوند ولی اکثر سرطان‌های سینه در اثر آسیب و تغییرات ناگهانی و تصادفی DNA در یک سلول منفرد و نه به‌صورت تغییر ارثی طی زندگی طبیعی یک زن ایجاد میشوند. به اینها تغییرات اکتسابی گفته میشود و اکثر انواع سرطان‌های سینه در اثر چندین جهش و تغییر اکتسابی در ژن سلول ایجاد میشوند. اما تا امروز علت اغلب این جهش‌های اکتسابی که منجر به سرطان سینه میشوند، ناشناخته است.

با وجودی که علت قطعی سرطان سینه شناخته شده نیست، ولی ریسک فاکتور و عوامل خطر مشخصی مرتبط با بیماری شناخته شده‌اند. عامل خطرساز، هر چیزی است که شانس فرد را برای ابتلا به بیماری مثل سرطان افزایش میدهد. انواع مختلف سرطان، ریسک فاکتورهای متفاوتی دارند. بعضی از این عوامل خطرساز مثل سیگار کشیدن، الکل و رژیم غذایی قابل تغییر بوده و بستگی به نحوه زندگی فرد دارد. ولی سایر عوامل مثل سن، نژاد و جنس یا سابقه خانوادگی ثابت و غیرقابل تغییرند. ولی داشتن یک عامل خطرساز و یا حتی چند مورد به این معنی نیست که فرد به بیماری دچار میشود.

بعضی زنان با یک و یا چندین عامل خطرساز، هیچ‌گاه به سرطان سینه مبتلا نمیشوند. و نیز اغلب زنان با سرطان پستان هیچ ریسک فاکتور شناخته شده‌ای ندارند. در نتیجه با وجودی که تمام زنان در ریسک ابتلا به سرطان سینه هستند، عوامل زیر باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری میشوند.

با وجودی که بسیاری از این ریسک فاکتورها شانس ابتلا و پیشرفت سرطان سینه را افزایش میدهند، هنوز مشخص نیست که دقیقاً این عوامل چگونه باعث سرطانی شدن سلول‌ها میشوند.

به‌ نظر میرسد هورمون نقش بسیار مهمی ‌در بعضی از انواع سرطان سینه ایفا میکند ولی نحوه ایجاد و روند آن به‌طور کامل شناخته‌شده نیست. در اینجا ببینید آموزش تصویری خودآزمایی سرطان پستان

شناخت بافت پستان

برای شناخت این بیماری، آشنایی با اصول اولیه، ساختار طبیعی و قسمت‌های مختلف بافت پستان بسیار کمک‌کننده است.

بافت پستان خانم‌ها از چندین قسمت تشکیل شده است:

  • لوبول‌ها: غددی که شیر تولید میکنند.
  • مجاری: لوله‌های کوچکی که شیر را از غدد تولیدکننده شیر به نوک پستان انتقال میدهند.

بافت چربی  که اطراف لوبول و مجاری را فراگرفته است . 
بافت همبند و عروق خونی و ...


اغلب سرطان‌های سینه از سلول‌هایی که جدار مجاری را میپوشانند منشاءء میگیرند (و به آنها سرطان داکتال یا مجرایی گفته میشود) . بعضی دیگر از سلول‌های غدد ترشح‌کننده شیر منشاء میگیرند (به آنها سرطان لوبولار گفته میشود) و تعداد کمی ‌از سایر بافت‌ها منشاء میگیرند.

سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی به دلیل اینکه یکی از راه‌های انتشار سلول‌های سرطانی پستان میباشد، بسیار مهم است. این سیستم از قسمت‌های متعددی تشکیل شده است.

1. گره‌های لنفاوی: تجمعات سلول‌های ایمنی کوچک و لوبیایی شکل که با عروق لنفاوی مرتبطند. این سلول‌ها نقش مهمی ‌در مقابله با عفونت ایفا میکنند. عروق لنفاوی مشابه وریدهای کوچکی هستند که به‌جای خون مایع شفافی به نام لنف را از بافت پستان خارج میکنند.

سلول‌های بافت سرطانی میتوانند وارد عروق لنفاوی شده و از راه آنها شروع به رشد در گره‌های لنفاوی کنند. اغلب عروق لنفاوی بافت پستان به گره‌های لنفاوی زیر بغل میریزند اگر سلول‌های سرطانی به این گره‌های لنفاوی زیر بغل راه یابند و رشدشان را ادامه دهند باعث بزرگی و تورم این غدد و گره‌ها میشوند. تشخیص این که سلول‌های سرطانی به این گره‌ها و غدد لنفاوی انتشار یافته‌اند بسیار مهم است. چون انتشار به این گره‌ها، احتمال انتشار آنها در سیستم گردش خون و گسترش به سایر قسمت‌های بدن را بیش‌تر میکند. و این حالت روی برنامه درمانی مؤثر است.

عروق لنفاوی بافت پستان

انواع اصطلاحات مربوط به سرطان سینه

ممکن است برایتان سخت باشد که معنی و مفهوم بعضی واژه‌ها و اصطلاحاتی که تیم پزشکیتان برای صحبت در مورد سرطان سینه به‌کار میبرند را متوجه شوید.

در اینجا برای آگاهی بیش‌تر بعضی کلمات کلیدی که برای توصیف سرطان سینه به‌کار میروند آورده شده‌اند:

کارسینوم

این واژه برای توصیف سرطانی که از لایه داخلی پوشاننده هر عضوی ایجاد میشود به‌کار میرود. تقریباً تمام انواع سرطان سینه از نوع کارسینوم است مثل بافت پستان (چه کارسینوم داکتال (مربوط به مجاری) و چه کارسینوم لوبولار (مربوط به غدد ترشحی)

آدنوکارسینوم

نوعی از سرطان است که از بافت غده‌ای منشاء میگیرد.

(بافت غده‌ای شامل بافتی است که موادی تولید و ترشح میکند) لوبول‌ها و داکت و مجاری در بافت پستان، بافت غده‌ای هستند که وظیفه تولید شیر را بر عهده دارند. در نتیجه سرطان‌هایی که از این نواحی منشاء میگیرند آدنوکارسینوم نامیده میشوند.

کارسینوم درجا

این اصطلاح برای مراحل ابتدایی سرطان که هنوز سلول‌های سرطانی در لایه‌های سلولی منشاء گرفتة اولیه باقیمانده‌اند به‌کار میرود. در سرطان سینه این اصطلاح به این معنی است که سلول‌های سرطانی فقط در مجاری (در نوع کارسینوم داکتال یا مجرایی درجا) و یا فقط در غدد یا لوبول (در نوع کارسینوم لوبولار درجا) موجودند و به بافت‌های عمیق‌تری در بافت پستان و یا سایر اعضای بدن انتشار نیافته‌اند. گاهی اوقات به این نوع، سرطان پستان غیرمهاجم هم گفته میشود.

کارسینوم مهاجم و یا نفوذکننده و منتشرشده

سرطان مهاجم، نوعی است که از محدودة لایة سلولی اولیه که از آن منشاء گرفته، تجاوز کرده (برخلاف کارسینوم درجا). اغلب انواع سرطان‌های سینه از این نوع مهاجم هستند. چه نوع کارسینوم داکتال و چه نوع کارسینوم لوبولار.

سارکوم

سارکوم‌ها سرطان‌هایی هستند که از بافت‌های همبند بدن مثل بافت عضلانی، چربی و یا ساختارهای عروقی خونی منشاء میگیرند. سارکوم‌های پستان بسیار نادرند.

انواع مختلف سرطان سینه

انواع مختلف سرطان سینه شناخته شده‌اند. بسیاری از آنها بسیار نادرند. گاهی اوقات غده‌های پستان میتوانند ترکیبی از این انواع و یا مخلوطی از انواع سرطان‌های مهاجم و درجا باشند.

1. کارسینوم داکتال (مجرایی) درجا (DCIS)

شایع‌ترین نوع سرطان سینه غیرمهاجم است. و این نوع سرطان مجرایی درجا به این معناست که سلول‌های سرطانی تنها در مجاری پستان وجود دارند و از طریق جدار مجاری به داخل بافت پستان منتشر نشده است. تقریباً تمام زنان در این مرحله از سرطان قابل درمان‌اند. اغلب بهترین راه تشخیص این سرطان مجرایی درجا در مراحل اولیه از طریق ماموگرافی است.

2. کارسینوم درجای غده‌ای (لوبولار)(LCIS)

در این نوع، پروسه بدخیمی ‌از غدد تولیدکننده شیر شروع میشود ولی محدود به این سلول‌های غده‌ای باقی میماند و از جدار لوبول‌ها پیشروی نمیکند. با وجودی که این نوع سرطان لوبولی درجا نیز، سرطان واقعی نیست ولی داشتن این نوع کارسینوم باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان در زنان در آینده میشود. به همین دلیل، انجام ماموگرافی منظم و دقیق در زنان مبتلا به این نوع کارسینوم لوبولار درجا (LCIS) بسیار بسیار مهم است.

3. کارسینوم داکتال(مجرایی) مهاجم و نفوذ کنندIDC))

این نوع کارسینوم شایع‌ترین نوع سرطان سینه است. شروع اولیه آن از مجرایی شیری است. سپس از جدار مجاری عبور، نفوذ و گسترش مییابد و به بافت‌های مختلف پستان تهاجم میکند. و از آن طریق میتواند در سایر قسمت‌های بدن منتشر شود.
از هر 10 سرطان مهاجم سینه، 8 تا از نوع کارسینوم مهاجم مجرایی یا داکتال است.

4. کارسینوم لوبولار(غده‌ای) مهاجم و نفوذ کننده (ILC)

این نوع سرطان از غدد شیری یا لوبول‌ها منشاء میگیرند. میتوانند به بقیه قسمت‌های بدن پخش شوند. از هر 10 سرطان مهاجم سینه، یکی از این نوع است.

5. سرطان سینه التهابی (IBC)

این نوع غیرشایع سرطان سینه مهاجم 1% -3% انواع سرطان‌ سینه را شامل میشود.

اغلب یک توده مجزا وجود ندارد و در مقابل، پوست پستان قرمز و گرم شده و نمای ضخیم و سوراخ سوراخ مشابه پوست پرتقال پیدا میکند. پستان درگیر ممکن است بزرگتر، سفت‌تر، دردناک یا همراه خارش شود.

در مراحله اولیه، این نوع سرطان، اغلب با عفونت اشتباه میشود. به دلیل اینکه هیچ توده مشخصی در پستان وجود ندارد، در ماموگرافی قابل تشخیص نیست که باعث میشود تشخیص اولیه این سرطان در مراحل اولیه را سخت‌تر هم بکند. شانس، احتمال انتشار و پیش‌آگهی آن از سرطان مهاجم لوبولار و یا داکتال بالاتر است.

با تشکر از موسسه تحقیقات ،درمان و آموزش سرطان

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 291 تاريخ : چهارشنبه 26 اسفند 1394 ساعت: 11:57

واکسن های لازمه در دوران بارداری 

 واکسن هایی که در بارداری باید تزریق کنید

مادران باردار در طی بارداری همیشه استرس و نگرانی هایی در مورد وضعیت جنین شان دارند. به همین دلیل با تجویز هر دارو یا واکسنی اولین سوالی که ایجاد می شود این است که « آیا ضرری برای جنین ندارد »؟
شما مادران عزیز باید اطمینان داشته باشید که تجویز واکسن ها در صورت نیاز  و به صلاح دید پزشک می باشد و نه تنها هیچ مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی کند بلکه نزدن آن می تواند خطراتی برای مادر و جنین داشته باشد. ما در این جا با بیان ساده در مورد واکسن های که در این دوران می توان استفاده کرد و هم چنین واکسن هایی که در بارداری منع مصرف دارند و نباید استفاده شود توضیحاتی ارائه می دهیم به امید این که برای مادران مفید واقع شود .

واکسن های روتین بارداری 

 سه واکسنی که در دوران بارداری به صورت روتین برای مادران توصیه می شود شامل : واکسن آنفلونزا، واکسن کزاز - دیفتری و واکسن هپاتیت ب می باشد.

واکسن آنفلونزا در بارداری

آنفلوانزا یکی از بیماری های شایع در فصل های سرد سال می باشد که با تب ،سوزش گلو و دردهای عضلانی شروع می شود .بنابر توصیه وزارت بهداشت کشور تمام مادران باردار باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند. مادرانی که که در اوایل آبان تا اسفند  باردار هستند  باید یک دوز واکسن غیر فعال آنفلونزا را (در هر سنی از بارداری که هستند) تزریق کنند. اما  مادرانی که به بیماری های خاصی ( بیماری قلبی و عروقی ،آسم، دیابت و یا نقص سیستم ایمنی و ....) مبتلا هستند  باید در هر ماهی از سال که باردار هستند باید نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند .

واکسن آنفولانزا در بارداری


نحوه تزریق واکسن آنفلوآنزا در بارداری

واکسن آنفولانزا باید در دوزی که پزشک تجویز کرده به صورت داخل عضلانی یا زیر جلدی عمیق تزریق شود.

عوارض واکسن آنفلوآنزا در بارداری

باید بدانید که  محل تزریق اصولا کمی قرمز و متورم می شود که مشکلی نیست و خودبخود برطرف می شود.
 واکسن های آنفولانزا در تمامی مراحل بارداری قابلیت مصرف دارند. بی خطری آن در سه ماه دوم و سوم ، (نسبت به سه ماهه اول) بیشتر ثابت شده است.  همچنین واکسن آنفولانزا را می توان در دوران شیردهی تجویز کرد.

تحقیقات نشان داده است مادران بارداری که واکسن آنفلونزا را دریافت کرده اند میزان بروز بیماری آنفلونزا در نوزادان آن ها 63 درصد کاهش یافته است. و هم چنین بیماری های تنفسی تب دار در این نوزادان 33 ددرصد کاهش یافته است .
تازه‌ ترین بررسی‌های انجام شده بر روی واکسن آنفلوانزا نشان می‌دهد که تجویز واکسن آنفولانزا در دوران بارداری خطری برای جنین به همراه ندارد. در گزارشی که اخیراً در پانزدهمین کنفرانس بنیاد ملی بیماریهای عفونی با محوریت «پژوهش در واکسن» در شهر Baltimore ایالت Maryland امریکا ارائه گردید، بر بی‌خطر بودن واکسن آنفلوانزا در جنین تأکید شده است. (بیشتر بدانید: آنفولانزا در بارداری)


واکسن کزاز، دیفتری (دوگانه ویژه بزرگسالان ):

بیماری کزاز یک بیماری عفونی خطرناک می باشد علائم بیماری کزاز به صورت سفتی غیر قابل کنترل عضلات ناحیه گردن ، قفل شدن دندان ها و سفتی کل عضلات بدن تظاهر می کند و اصولا به دنبال آلودگی زخم های عمیق  یا حتی بریدگی های جزیی پوست با باکتری به نام کلستریدیوم تتانی ایجاد می شود . ایمن شدن نسبت به این بیماری تنها از طریق واکسیناسیون و انتقال آنتی بادی از مادر به جنین می باشد .مادران باردار با تزریق واکسن کزاز می توانند هم خودشان و هم نوزادشان را در برابر این بیماری محافظت کنند .طبق برنامه واکسیناسیون کشوری زنان در سنین باروری و هم چنین زنان باردار باید نسبت به این بیماری واکسینه شوند. زنان در سنین باروری باید طبق جدول زیر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند : (بیشتر بدانید: واکسن کزار در بارداری)

نوبت  حداقل فاصله درصد ایمنی 
 اول - -
 دوم یک ماه سه سال
 سوم شش ماه  پنج سال
 چهارم یک سال  ده سال
 پنجم یک سال تا پایان سن باروری

واکسن کزاز در بارداری
 


*در مادراني كه قبلاً واکسن کزاز نزده اند، دو  نوبت تزریق  واکسن دوگانه (کزاز و دیفتری )  انجام مي شود: 
 نخستین تزریق در هفتۀ 20-16 بارداری و تزریق دوم در هفتۀ 24-20
 حداقل باید یک ماه بین دو تزریق فاصله باشد و بهتر است تزریق دوم دست کم یک ماه پیش از زمان زایمان انجام شود.


 *اگر مادر بارداری قبلا این واکسن را دریافت کرده ، فقط یک نوبت تزریق کافی است.
*  مادرانی که قبلا واکسن کزاز زده اند اما بیش از 10 سال از آخرین تزریق میگذرد ، در هفته 28 بارداری باید واکسن بزنند.

واکسن هپاتیت B

بیماری هپاتیت ب یک بیماری عفونی است که کبد را درگیر میکند عامل این بیماری یک ویروس می باشد این ویروس از راه خونی (مانند انتقال خون ) ، از راه جنسی و هم چنین از طریق مادر به نوزاد ( در دوران بارداری )  منتقل می شود. (بیشتر بدانید :  هپاتیت در بارداری)

واکسن هپاتیت در بارداری


چطور متوجه بشم که به واکسن هپاتیت نیاز دارم یا نه ؟ 

به سادگی ! با انجام آزمایش آنتی بادی هپاتیت ! اگر میزان آنتی بادی هپاتیت شما بالا باشد ( و در عین حال ، آنتی ژن ش منفی باشد) این یعنی شما مصونیت دارید . اما اگر پایین باشد، یعنی نیاز به واکسن دارید . 
این واکسن در سه نوبت باید استفاده شود:

  •  اولین مراجعه نوبت اول واکسن تزریق می شود.
  •  نوبت دوم یک ماه بعد از نوبت اول تزریق می شود.
  • نوبت سوم نیز 6 ماه بعد از نوبت " اول" می باشد. 

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 256 تاريخ : سه شنبه 25 اسفند 1394 ساعت: 12:58

سرطان پستان یک غده بدخیم است که از سلول‌های بافت پستان منشاءء می‌گیرد. این سرطان اغلب در زنان ایجاد میشود ولی مردان نیز میتوانند به آن دچار شوند. موضوع صحبت ما در این بخش سرطان سینه در زنان است.

آشنایی با انواع سرطان پستان

علت سرطان پستان چیست؟

تغییرات مشخصی در DNA سلول‌های طبیعی پستان، باعث سرطانی شدن آنها میشود. DNA یک ساختار شیمایی در هر کدام از سلول‌های بدن است که ساختار ژن‌های ما و دستورالعمل عملکرد سلول‌ها را مشخص میکنند. بعضی از تغییرات ارثی در DNA باعث افزایش ریسک سرطان شده و مسئول بعضی انواع سرطان‌های فامیلی میشوند ولی اکثر سرطان‌های سینه در اثر آسیب و تغییرات ناگهانی و تصادفی DNA در یک سلول منفرد و نه به‌صورت تغییر ارثی طی زندگی طبیعی یک زن ایجاد میشوند. به اینها تغییرات اکتسابی گفته میشود و اکثر انواع سرطان‌های سینه در اثر چندین جهش و تغییر اکتسابی در ژن سلول ایجاد میشوند. اما تا امروز علت اغلب این جهش‌های اکتسابی که منجر به سرطان سینه میشوند، ناشناخته است.

با وجودی که علت قطعی سرطان سینه شناخته شده نیست، ولی ریسک فاکتور و عوامل خطر مشخصی مرتبط با بیماری شناخته شده‌اند. عامل خطرساز، هر چیزی است که شانس فرد را برای ابتلا به بیماری مثل سرطان افزایش میدهد. انواع مختلف سرطان، ریسک فاکتورهای متفاوتی دارند. بعضی از این عوامل خطرساز مثل سیگار کشیدن، الکل و رژیم غذایی قابل تغییر بوده و بستگی به نحوه زندگی فرد دارد. ولی سایر عوامل مثل سن، نژاد و جنس یا سابقه خانوادگی ثابت و غیرقابل تغییرند. ولی داشتن یک عامل خطرساز و یا حتی چند مورد به این معنی نیست که فرد به بیماری دچار میشود.

بعضی زنان با یک و یا چندین عامل خطرساز، هیچ‌گاه به سرطان سینه مبتلا نمیشوند. و نیز اغلب زنان با سرطان پستان هیچ ریسک فاکتور شناخته شده‌ای ندارند. در نتیجه با وجودی که تمام زنان در ریسک ابتلا به سرطان سینه هستند، عوامل زیر باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری میشوند.

با وجودی که بسیاری از این ریسک فاکتورها شانس ابتلا و پیشرفت سرطان سینه را افزایش میدهند، هنوز مشخص نیست که دقیقاً این عوامل چگونه باعث سرطانی شدن سلول‌ها میشوند.

به‌ نظر میرسد هورمون نقش بسیار مهمی ‌در بعضی از انواع سرطان سینه ایفا میکند ولی نحوه ایجاد و روند آن به‌طور کامل شناخته‌شده نیست. در اینجا ببینید آموزش تصویری خودآزمایی سرطان پستان

شناخت بافت پستان

برای شناخت این بیماری، آشنایی با اصول اولیه، ساختار طبیعی و قسمت‌های مختلف بافت پستان بسیار کمک‌کننده است.

بافت پستان خانم‌ها از چندین قسمت تشکیل شده است:

  • لوبول‌ها: غددی که شیر تولید میکنند.
  • مجاری: لوله‌های کوچکی که شیر را از غدد تولیدکننده شیر به نوک پستان انتقال میدهند.

بافت چربی  که اطراف لوبول و مجاری را فراگرفته است . 
بافت همبند و عروق خونی و ...


اغلب سرطان‌های سینه از سلول‌هایی که جدار مجاری را میپوشانند منشاءء میگیرند (و به آنها سرطان داکتال یا مجرایی گفته میشود) . بعضی دیگر از سلول‌های غدد ترشح‌کننده شیر منشاء میگیرند (به آنها سرطان لوبولار گفته میشود) و تعداد کمی ‌از سایر بافت‌ها منشاء میگیرند.

سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی به دلیل اینکه یکی از راه‌های انتشار سلول‌های سرطانی پستان میباشد، بسیار مهم است. این سیستم از قسمت‌های متعددی تشکیل شده است.

1. گره‌های لنفاوی: تجمعات سلول‌های ایمنی کوچک و لوبیایی شکل که با عروق لنفاوی مرتبطند. این سلول‌ها نقش مهمی ‌در مقابله با عفونت ایفا میکنند. عروق لنفاوی مشابه وریدهای کوچکی هستند که به‌جای خون مایع شفافی به نام لنف را از بافت پستان خارج میکنند.

سلول‌های بافت سرطانی میتوانند وارد عروق لنفاوی شده و از راه آنها شروع به رشد در گره‌های لنفاوی کنند. اغلب عروق لنفاوی بافت پستان به گره‌های لنفاوی زیر بغل میریزند اگر سلول‌های سرطانی به این گره‌های لنفاوی زیر بغل راه یابند و رشدشان را ادامه دهند باعث بزرگی و تورم این غدد و گره‌ها میشوند. تشخیص این که سلول‌های سرطانی به این گره‌ها و غدد لنفاوی انتشار یافته‌اند بسیار مهم است. چون انتشار به این گره‌ها، احتمال انتشار آنها در سیستم گردش خون و گسترش به سایر قسمت‌های بدن را بیش‌تر میکند. و این حالت روی برنامه درمانی مؤثر است.

عروق لنفاوی بافت پستان

انواع اصطلاحات مربوط به سرطان سینه

ممکن است برایتان سخت باشد که معنی و مفهوم بعضی واژه‌ها و اصطلاحاتی که تیم پزشکیتان برای صحبت در مورد سرطان سینه به‌کار میبرند را متوجه شوید.

در اینجا برای آگاهی بیش‌تر بعضی کلمات کلیدی که برای توصیف سرطان سینه به‌کار میروند آورده شده‌اند:

کارسینوم

این واژه برای توصیف سرطانی که از لایه داخلی پوشاننده هر عضوی ایجاد میشود به‌کار میرود. تقریباً تمام انواع سرطان سینه از نوع کارسینوم است مثل بافت پستان (چه کارسینوم داکتال (مربوط به مجاری) و چه کارسینوم لوبولار (مربوط به غدد ترشحی)

آدنوکارسینوم

نوعی از سرطان است که از بافت غده‌ای منشاء میگیرد.

(بافت غده‌ای شامل بافتی است که موادی تولید و ترشح میکند) لوبول‌ها و داکت و مجاری در بافت پستان، بافت غده‌ای هستند که وظیفه تولید شیر را بر عهده دارند. در نتیجه سرطان‌هایی که از این نواحی منشاء میگیرند آدنوکارسینوم نامیده میشوند.

کارسینوم درجا

این اصطلاح برای مراحل ابتدایی سرطان که هنوز سلول‌های سرطانی در لایه‌های سلولی منشاء گرفتة اولیه باقیمانده‌اند به‌کار میرود. در سرطان سینه این اصطلاح به این معنی است که سلول‌های سرطانی فقط در مجاری (در نوع کارسینوم داکتال یا مجرایی درجا) و یا فقط در غدد یا لوبول (در نوع کارسینوم لوبولار درجا) موجودند و به بافت‌های عمیق‌تری در بافت پستان و یا سایر اعضای بدن انتشار نیافته‌اند. گاهی اوقات به این نوع، سرطان پستان غیرمهاجم هم گفته میشود.

کارسینوم مهاجم و یا نفوذکننده و منتشرشده

سرطان مهاجم، نوعی است که از محدودة لایة سلولی اولیه که از آن منشاء گرفته، تجاوز کرده (برخلاف کارسینوم درجا). اغلب انواع سرطان‌های سینه از این نوع مهاجم هستند. چه نوع کارسینوم داکتال و چه نوع کارسینوم لوبولار.

سارکوم

سارکوم‌ها سرطان‌هایی هستند که از بافت‌های همبند بدن مثل بافت عضلانی، چربی و یا ساختارهای عروقی خونی منشاء میگیرند. سارکوم‌های پستان بسیار نادرند.

انواع مختلف سرطان سینه

انواع مختلف سرطان سینه شناخته شده‌اند. بسیاری از آنها بسیار نادرند. گاهی اوقات غده‌های پستان میتوانند ترکیبی از این انواع و یا مخلوطی از انواع سرطان‌های مهاجم و درجا باشند.

1. کارسینوم داکتال (مجرایی) درجا (DCIS)

شایع‌ترین نوع سرطان سینه غیرمهاجم است. و این نوع سرطان مجرایی درجا به این معناست که سلول‌های سرطانی تنها در مجاری پستان وجود دارند و از طریق جدار مجاری به داخل بافت پستان منتشر نشده است. تقریباً تمام زنان در این مرحله از سرطان قابل درمان‌اند. اغلب بهترین راه تشخیص این سرطان مجرایی درجا در مراحل اولیه از طریق ماموگرافی است.

2. کارسینوم درجای غده‌ای (لوبولار)(LCIS)

در این نوع، پروسه بدخیمی ‌از غدد تولیدکننده شیر شروع میشود ولی محدود به این سلول‌های غده‌ای باقی میماند و از جدار لوبول‌ها پیشروی نمیکند. با وجودی که این نوع سرطان لوبولی درجا نیز، سرطان واقعی نیست ولی داشتن این نوع کارسینوم باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان در زنان در آینده میشود. به همین دلیل، انجام ماموگرافی منظم و دقیق در زنان مبتلا به این نوع کارسینوم لوبولار درجا (LCIS) بسیار بسیار مهم است.

3. کارسینوم داکتال(مجرایی) مهاجم و نفوذ کنندIDC))

این نوع کارسینوم شایع‌ترین نوع سرطان سینه است. شروع اولیه آن از مجرایی شیری است. سپس از جدار مجاری عبور، نفوذ و گسترش مییابد و به بافت‌های مختلف پستان تهاجم میکند. و از آن طریق میتواند در سایر قسمت‌های بدن منتشر شود.
از هر 10 سرطان مهاجم سینه، 8 تا از نوع کارسینوم مهاجم مجرایی یا داکتال است.

4. کارسینوم لوبولار(غده‌ای) مهاجم و نفوذ کننده (ILC)

این نوع سرطان از غدد شیری یا لوبول‌ها منشاء میگیرند. میتوانند به بقیه قسمت‌های بدن پخش شوند. از هر 10 سرطان مهاجم سینه، یکی از این نوع است.

5. سرطان سینه التهابی (IBC)

این نوع غیرشایع سرطان سینه مهاجم 1% -3% انواع سرطان‌ سینه را شامل میشود.

اغلب یک توده مجزا وجود ندارد و در مقابل، پوست پستان قرمز و گرم شده و نمای ضخیم و سوراخ سوراخ مشابه پوست پرتقال پیدا میکند. پستان درگیر ممکن است بزرگتر، سفت‌تر، دردناک یا همراه خارش شود.

در مراحله اولیه، این نوع سرطان، اغلب با عفونت اشتباه میشود. به دلیل اینکه هیچ توده مشخصی در پستان وجود ندارد، در ماموگرافی قابل تشخیص نیست که باعث میشود تشخیص اولیه این سرطان در مراحل اولیه را سخت‌تر هم بکند. شانس، احتمال انتشار و پیش‌آگهی آن از سرطان مهاجم لوبولار و یا داکتال بالاتر است.

با تشکر از موسسه تحقیقات ،درمان و آموزش سرطان

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 273 تاريخ : سه شنبه 25 اسفند 1394 ساعت: 12:58

واکسن های لازمه در دوران بارداری 

 واکسن هایی که در بارداری باید تزریق کنید

مادران باردار در طی بارداری همیشه استرس و نگرانی هایی در مورد وضعیت جنین شان دارند. به همین دلیل با تجویز هر دارو یا واکسنی اولین سوالی که ایجاد می شود این است که « آیا ضرری برای جنین ندارد »؟
شما مادران عزیز باید اطمینان داشته باشید که تجویز واکسن ها در صورت نیاز  و به صلاح دید پزشک می باشد و نه تنها هیچ مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی کند بلکه نزدن آن می تواند خطراتی برای مادر و جنین داشته باشد. ما در این جا با بیان ساده در مورد واکسن های که در این دوران می توان استفاده کرد و هم چنین واکسن هایی که در بارداری منع مصرف دارند و نباید استفاده شود توضیحاتی ارائه می دهیم به امید این که برای مادران مفید واقع شود .

واکسن های روتین بارداری 

 سه واکسنی که در دوران بارداری به صورت روتین برای مادران توصیه می شود شامل : واکسن آنفلونزا، واکسن کزاز - دیفتری و واکسن هپاتیت ب می باشد.

واکسن آنفلونزا در بارداری

آنفلوانزا یکی از بیماری های شایع در فصل های سرد سال می باشد که با تب ،سوزش گلو و دردهای عضلانی شروع می شود .بنابر توصیه وزارت بهداشت کشور تمام مادران باردار باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند. مادرانی که که در اوایل آبان تا اسفند  باردار هستند  باید یک دوز واکسن غیر فعال آنفلونزا را (در هر سنی از بارداری که هستند) تزریق کنند. اما  مادرانی که به بیماری های خاصی ( بیماری قلبی و عروقی ،آسم، دیابت و یا نقص سیستم ایمنی و ....) مبتلا هستند  باید در هر ماهی از سال که باردار هستند باید نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند .

واکسن آنفولانزا در بارداری


نحوه تزریق واکسن آنفلوآنزا در بارداری

واکسن آنفولانزا باید در دوزی که پزشک تجویز کرده به صورت داخل عضلانی یا زیر جلدی عمیق تزریق شود.

عوارض واکسن آنفلوآنزا در بارداری

باید بدانید که  محل تزریق اصولا کمی قرمز و متورم می شود که مشکلی نیست و خودبخود برطرف می شود.
 واکسن های آنفولانزا در تمامی مراحل بارداری قابلیت مصرف دارند. بی خطری آن در سه ماه دوم و سوم ، (نسبت به سه ماهه اول) بیشتر ثابت شده است.  همچنین واکسن آنفولانزا را می توان در دوران شیردهی تجویز کرد.

تحقیقات نشان داده است مادران بارداری که واکسن آنفلونزا را دریافت کرده اند میزان بروز بیماری آنفلونزا در نوزادان آن ها 63 درصد کاهش یافته است. و هم چنین بیماری های تنفسی تب دار در این نوزادان 33 ددرصد کاهش یافته است .
تازه‌ ترین بررسی‌های انجام شده بر روی واکسن آنفلوانزا نشان می‌دهد که تجویز واکسن آنفولانزا در دوران بارداری خطری برای جنین به همراه ندارد. در گزارشی که اخیراً در پانزدهمین کنفرانس بنیاد ملی بیماریهای عفونی با محوریت «پژوهش در واکسن» در شهر Baltimore ایالت Maryland امریکا ارائه گردید، بر بی‌خطر بودن واکسن آنفلوانزا در جنین تأکید شده است. 


واکسن کزاز، دیفتری (دوگانه ویژه بزرگسالان ):

بیماری کزاز یک بیماری عفونی خطرناک می باشد علائم بیماری کزاز به صورت سفتی غیر قابل کنترل عضلات ناحیه گردن ، قفل شدن دندان ها و سفتی کل عضلات بدن تظاهر می کند و اصولا به دنبال آلودگی زخم های عمیق  یا حتی بریدگی های جزیی پوست با باکتری به نام کلستریدیوم تتانی ایجاد می شود . ایمن شدن نسبت به این بیماری تنها از طریق واکسیناسیون و انتقال آنتی بادی از مادر به جنین می باشد .مادران باردار با تزریق واکسن کزاز می توانند هم خودشان و هم نوزادشان را در برابر این بیماری محافظت کنند .طبق برنامه واکسیناسیون کشوری زنان در سنین باروری و هم چنین زنان باردار باید نسبت به این بیماری واکسینه شوند. زنان در سنین باروری باید طبق جدول زیر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند : (بیشتر بدانید: واکسن کزار در بارداری)

نوبت  حداقل فاصله درصد ایمنی 
 اول - -
 دوم یک ماه سه سال
 سوم شش ماه  پنج سال
 چهارم یک سال  ده سال
 پنجم یک سال تا پایان سن باروری

واکسن کزاز در بارداری
 


*در مادراني كه قبلاً واکسن کزاز نزده اند، دو  نوبت تزریق  واکسن دوگانه (کزاز و دیفتری )  انجام مي شود: 
 نخستین تزریق در هفتۀ 20-16 بارداری و تزریق دوم در هفتۀ 24-20
 حداقل باید یک ماه بین دو تزریق فاصله باشد و بهتر است تزریق دوم دست کم یک ماه پیش از زمان زایمان انجام شود.


 *اگر مادر بارداری قبلا این واکسن را دریافت کرده ، فقط یک نوبت تزریق کافی است.
*  مادرانی که قبلا واکسن کزاز زده اند اما بیش از 10 سال از آخرین تزریق میگذرد ، در هفته 28 بارداری باید واکسن بزنند.

واکسن هپاتیت B

بیماری هپاتیت ب یک بیماری عفونی است که کبد را درگیر میکند عامل این بیماری یک ویروس می باشد این ویروس از راه خونی (مانند انتقال خون ) ، از راه جنسی و هم چنین از طریق مادر به نوزاد ( در دوران بارداری )  منتقل می شود. (بیشتر بدانید :  هپاتیت در بارداری)

واکسن هپاتیت در بارداری


چطور متوجه بشم که به واکسن هپاتیت نیاز دارم یا نه ؟ 

به سادگی ! با انجام آزمایش آنتی بادی هپاتیت ! اگر میزان آنتی بادی هپاتیت شما بالا باشد ( و در عین حال ، آنتی ژن ش منفی باشد) این یعنی شما مصونیت دارید . اما اگر پایین باشد، یعنی نیاز به واکسن دارید . 
این واکسن در سه نوبت باید استفاده شود:

  •  اولین مراجعه نوبت اول واکسن تزریق می شود.
  •  نوبت دوم یک ماه بعد از نوبت اول تزریق می شود.
  • نوبت سوم نیز 6 ماه بعد از نوبت " اول" می باشد. 

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 269 تاريخ : شنبه 22 اسفند 1394 ساعت: 1:18

سرطان پستان یک غده بدخیم است که از سلول‌های بافت پستان منشاءء می‌گیرد. این سرطان اغلب در زنان ایجاد میشود ولی مردان نیز میتوانند به آن دچار شوند. موضوع صحبت ما در این بخش سرطان سینه در زنان است.

آشنایی با انواع سرطان پستان

علت سرطان پستان چیست؟

تغییرات مشخصی در DNA سلول‌های طبیعی پستان، باعث سرطانی شدن آنها میشود. DNA یک ساختار شیمایی در هر کدام از سلول‌های بدن است که ساختار ژن‌های ما و دستورالعمل عملکرد سلول‌ها را مشخص میکنند. بعضی از تغییرات ارثی در DNA باعث افزایش ریسک سرطان شده و مسئول بعضی انواع سرطان‌های فامیلی میشوند ولی اکثر سرطان‌های سینه در اثر آسیب و تغییرات ناگهانی و تصادفی DNA در یک سلول منفرد و نه به‌صورت تغییر ارثی طی زندگی طبیعی یک زن ایجاد میشوند. به اینها تغییرات اکتسابی گفته میشود و اکثر انواع سرطان‌های سینه در اثر چندین جهش و تغییر اکتسابی در ژن سلول ایجاد میشوند. اما تا امروز علت اغلب این جهش‌های اکتسابی که منجر به سرطان سینه میشوند، ناشناخته است.

با وجودی که علت قطعی سرطان سینه شناخته شده نیست، ولی ریسک فاکتور و عوامل خطر مشخصی مرتبط با بیماری شناخته شده‌اند. عامل خطرساز، هر چیزی است که شانس فرد را برای ابتلا به بیماری مثل سرطان افزایش میدهد. انواع مختلف سرطان، ریسک فاکتورهای متفاوتی دارند. بعضی از این عوامل خطرساز مثل سیگار کشیدن، الکل و رژیم غذایی قابل تغییر بوده و بستگی به نحوه زندگی فرد دارد. ولی سایر عوامل مثل سن، نژاد و جنس یا سابقه خانوادگی ثابت و غیرقابل تغییرند. ولی داشتن یک عامل خطرساز و یا حتی چند مورد به این معنی نیست که فرد به بیماری دچار میشود.

بعضی زنان با یک و یا چندین عامل خطرساز، هیچ‌گاه به سرطان سینه مبتلا نمیشوند. و نیز اغلب زنان با سرطان پستان هیچ ریسک فاکتور شناخته شده‌ای ندارند. در نتیجه با وجودی که تمام زنان در ریسک ابتلا به سرطان سینه هستند، عوامل زیر باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری میشوند.

با وجودی که بسیاری از این ریسک فاکتورها شانس ابتلا و پیشرفت سرطان سینه را افزایش میدهند، هنوز مشخص نیست که دقیقاً این عوامل چگونه باعث سرطانی شدن سلول‌ها میشوند.

به‌ نظر میرسد هورمون نقش بسیار مهمی ‌در بعضی از انواع سرطان سینه ایفا میکند ولی نحوه ایجاد و روند آن به‌طور کامل شناخته‌شده نیست. در اینجا ببینید آموزش تصویری خودآزمایی سرطان پستان

شناخت بافت پستان

برای شناخت این بیماری، آشنایی با اصول اولیه، ساختار طبیعی و قسمت‌های مختلف بافت پستان بسیار کمک‌کننده است.

بافت پستان خانم‌ها از چندین قسمت تشکیل شده است:

  • لوبول‌ها: غددی که شیر تولید میکنند.
  • مجاری: لوله‌های کوچکی که شیر را از غدد تولیدکننده شیر به نوک پستان انتقال میدهند.

بافت چربی  که اطراف لوبول و مجاری را فراگرفته است . 
بافت همبند و عروق خونی و ...


اغلب سرطان‌های سینه از سلول‌هایی که جدار مجاری را میپوشانند منشاءء میگیرند (و به آنها سرطان داکتال یا مجرایی گفته میشود) . بعضی دیگر از سلول‌های غدد ترشح‌کننده شیر منشاء میگیرند (به آنها سرطان لوبولار گفته میشود) و تعداد کمی ‌از سایر بافت‌ها منشاء میگیرند.

سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی به دلیل اینکه یکی از راه‌های انتشار سلول‌های سرطانی پستان میباشد، بسیار مهم است. این سیستم از قسمت‌های متعددی تشکیل شده است.

1. گره‌های لنفاوی: تجمعات سلول‌های ایمنی کوچک و لوبیایی شکل که با عروق لنفاوی مرتبطند. این سلول‌ها نقش مهمی ‌در مقابله با عفونت ایفا میکنند. عروق لنفاوی مشابه وریدهای کوچکی هستند که به‌جای خون مایع شفافی به نام لنف را از بافت پستان خارج میکنند.

سلول‌های بافت سرطانی میتوانند وارد عروق لنفاوی شده و از راه آنها شروع به رشد در گره‌های لنفاوی کنند. اغلب عروق لنفاوی بافت پستان به گره‌های لنفاوی زیر بغل میریزند اگر سلول‌های سرطانی به این گره‌های لنفاوی زیر بغل راه یابند و رشدشان را ادامه دهند باعث بزرگی و تورم این غدد و گره‌ها میشوند. تشخیص این که سلول‌های سرطانی به این گره‌ها و غدد لنفاوی انتشار یافته‌اند بسیار مهم است. چون انتشار به این گره‌ها، احتمال انتشار آنها در سیستم گردش خون و گسترش به سایر قسمت‌های بدن را بیش‌تر میکند. و این حالت روی برنامه درمانی مؤثر است.

عروق لنفاوی بافت پستان

انواع اصطلاحات مربوط به سرطان سینه

ممکن است برایتان سخت باشد که معنی و مفهوم بعضی واژه‌ها و اصطلاحاتی که تیم پزشکیتان برای صحبت در مورد سرطان سینه به‌کار میبرند را متوجه شوید.

در اینجا برای آگاهی بیش‌تر بعضی کلمات کلیدی که برای توصیف سرطان سینه به‌کار میروند آورده شده‌اند:

کارسینوم

این واژه برای توصیف سرطانی که از لایه داخلی پوشاننده هر عضوی ایجاد میشود به‌کار میرود. تقریباً تمام انواع سرطان سینه از نوع کارسینوم است مثل بافت پستان (چه کارسینوم داکتال (مربوط به مجاری) و چه کارسینوم لوبولار (مربوط به غدد ترشحی)

آدنوکارسینوم

نوعی از سرطان است که از بافت غده‌ای منشاء میگیرد.

(بافت غده‌ای شامل بافتی است که موادی تولید و ترشح میکند) لوبول‌ها و داکت و مجاری در بافت پستان، بافت غده‌ای هستند که وظیفه تولید شیر را بر عهده دارند. در نتیجه سرطان‌هایی که از این نواحی منشاء میگیرند آدنوکارسینوم نامیده میشوند.

کارسینوم درجا

این اصطلاح برای مراحل ابتدایی سرطان که هنوز سلول‌های سرطانی در لایه‌های سلولی منشاء گرفتة اولیه باقیمانده‌اند به‌کار میرود. در سرطان سینه این اصطلاح به این معنی است که سلول‌های سرطانی فقط در مجاری (در نوع کارسینوم داکتال یا مجرایی درجا) و یا فقط در غدد یا لوبول (در نوع کارسینوم لوبولار درجا) موجودند و به بافت‌های عمیق‌تری در بافت پستان و یا سایر اعضای بدن انتشار نیافته‌اند. گاهی اوقات به این نوع، سرطان پستان غیرمهاجم هم گفته میشود.

کارسینوم مهاجم و یا نفوذکننده و منتشرشده

سرطان مهاجم، نوعی است که از محدودة لایة سلولی اولیه که از آن منشاء گرفته، تجاوز کرده (برخلاف کارسینوم درجا). اغلب انواع سرطان‌های سینه از این نوع مهاجم هستند. چه نوع کارسینوم داکتال و چه نوع کارسینوم لوبولار.

سارکوم

سارکوم‌ها سرطان‌هایی هستند که از بافت‌های همبند بدن مثل بافت عضلانی، چربی و یا ساختارهای عروقی خونی منشاء میگیرند. سارکوم‌های پستان بسیار نادرند.

انواع مختلف سرطان سینه

انواع مختلف سرطان سینه شناخته شده‌اند. بسیاری از آنها بسیار نادرند. گاهی اوقات غده‌های پستان میتوانند ترکیبی از این انواع و یا مخلوطی از انواع سرطان‌های مهاجم و درجا باشند.

1. کارسینوم داکتال (مجرایی) درجا (DCIS)

شایع‌ترین نوع سرطان سینه غیرمهاجم است. و این نوع سرطان مجرایی درجا به این معناست که سلول‌های سرطانی تنها در مجاری پستان وجود دارند و از طریق جدار مجاری به داخل بافت پستان منتشر نشده است. تقریباً تمام زنان در این مرحله از سرطان قابل درمان‌اند. اغلب بهترین راه تشخیص این سرطان مجرایی درجا در مراحل اولیه از طریق ماموگرافی است.

2. کارسینوم درجای غده‌ای (لوبولار)(LCIS)

در این نوع، پروسه بدخیمی ‌از غدد تولیدکننده شیر شروع میشود ولی محدود به این سلول‌های غده‌ای باقی میماند و از جدار لوبول‌ها پیشروی نمیکند. با وجودی که این نوع سرطان لوبولی درجا نیز، سرطان واقعی نیست ولی داشتن این نوع کارسینوم باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان در زنان در آینده میشود. به همین دلیل، انجام ماموگرافی منظم و دقیق در زنان مبتلا به این نوع کارسینوم لوبولار درجا (LCIS) بسیار بسیار مهم است.

3. کارسینوم داکتال(مجرایی) مهاجم و نفوذ کنندIDC))

این نوع کارسینوم شایع‌ترین نوع سرطان سینه است. شروع اولیه آن از مجرایی شیری است. سپس از جدار مجاری عبور، نفوذ و گسترش مییابد و به بافت‌های مختلف پستان تهاجم میکند. و از آن طریق میتواند در سایر قسمت‌های بدن منتشر شود.
از هر 10 سرطان مهاجم سینه، 8 تا از نوع کارسینوم مهاجم مجرایی یا داکتال است.

4. کارسینوم لوبولار(غده‌ای) مهاجم و نفوذ کننده (ILC)

این نوع سرطان از غدد شیری یا لوبول‌ها منشاء میگیرند. میتوانند به بقیه قسمت‌های بدن پخش شوند. از هر 10 سرطان مهاجم سینه، یکی از این نوع است.

5. سرطان سینه التهابی (IBC)

این نوع غیرشایع سرطان سینه مهاجم 1% -3% انواع سرطان‌ سینه را شامل میشود.

اغلب یک توده مجزا وجود ندارد و در مقابل، پوست پستان قرمز و گرم شده و نمای ضخیم و سوراخ سوراخ مشابه پوست پرتقال پیدا میکند. پستان درگیر ممکن است بزرگتر، سفت‌تر، دردناک یا همراه خارش شود.

در مراحله اولیه، این نوع سرطان، اغلب با عفونت اشتباه میشود. به دلیل اینکه هیچ توده مشخصی در پستان وجود ندارد، در ماموگرافی قابل تشخیص نیست که باعث میشود تشخیص اولیه این سرطان در مراحل اولیه را سخت‌تر هم بکند. شانس، احتمال انتشار و پیش‌آگهی آن از سرطان مهاجم لوبولار و یا داکتال بالاتر است.

با تشکر از موسسه تحقیقات ،درمان و آموزش سرطان

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 289 تاريخ : شنبه 22 اسفند 1394 ساعت: 1:18

در سالهای اخیر ، افراد زیادی راجع به دوقلوزایی به مراکز باروری مراجعه کرده اند . آیا این کار درستی است که ما بدونن در نظر گرفتن شرایط بدن مان ، تحمیل کنیم که یک بارداری دو یا سه قلو را حمل کند ؟ بعضی‌ افراد برای اینکه تنها یک‌ بار درد بکشند و یا یک بار خرج کنند، به هر طریقی رو می آورند تا بارداری 2 یا چند قلویی را تجربه کنند.... 

دو قلو شدن جنین - بچه دار شدن دوقلو

اما آیا تلاش برای  دوقلو زایی عاقلانه است؟ از نظر علمی و پزشکی صحیح است؟ 

دوست دارم همیشه قبل از اینکه روش کاری را به شما معرفی کنم ، نسبت به آن موضوع به شما آگاهی بدهم. 

انواع دوقلو زایی

  1. دو قلو زایی تک‌ تخمکی : یعنی یک بارداری با یک اسپرم و یک تخمک شکل می گیرد ، اما طی روزهای اول، محصول بارداری به 2 قسمت تقسیم می شود !
  2. دوقلو زایی دوتخمکی : اکثر دوقلویی ها، دو تخمکی هستند. در این نوع، 2 تخمک مختلف، با 2 اسپرم بطور مجزا لقاح پیدا کرده و هر کدام جداگانه رشد می کنند. 

انواع دوقلو حامله شدن - انواع دوقلو زایی جنین

عوارض بارداری دو قلویی

به اختصار باید بگویم بارداری دوقلویی و بالاتر، عوارض زیادی دارد و تمام خطرهای احتمالی بارداری معمولی مانند سقط جنین، خونریزی ، مسمومیت بارداری، جفت سرراهی، کم خونی فقرآهن، نقص جنین، اختلال رشد جنین، سقط، زایمان زودرس، افزایش احتمال سزارین و انتقال خون بین جنین ها (به خصوص در دوقلوهای همسان) در آنها بیشتر است. 

عوامل موثر در دو قلوزایی

1- داشتن سابقه خانوادگی
بهتر است بدانید ، اگر مادر و یا مادربزرگ مادری شما دوقلو یا چند قلو داشته است، احتمال ارث رسیدن این ژن به شما وجود دارد .

2- چاقی و بلندی قد
مطالعات انجام شده، شیوع دوقلوزایی را در زنان چاق نشان داده است. تحقیقات نشان داده است که مادران با BMI بالاتر از 30 ، به احتمال بیشتری فرزند دوقلو خواهند داشت. البته رابطه اضافه وزن و داشتن فرزند دوقلو، فقط در مورد دوقلوهای همسان صادق است.تحقیقات همچنین نشان داده اند که احتمال چند قلوزایی در مادران قدبلند بیشتر از زنان دیگر است.

3- سن بالاتر
مادران با سن بیشتر نسبت به مادران کم‌سن تر، احتمال دوقلوزایی بیشتری دارند. تقریبا 20 درصد مادرانی که در سن بالاتر از 45 سالگی باردار می شوند، فرزندان چندقلو دارند.البته بارداری در سنین بالا خطرات زیادی دارد، به خصوص اگر بارداری اول باشد، مانند سقط جنین و دیابت بارداری. بعلاوه آنکه فرزندان مادران با سن بالا، به احتمال بیشتری در معرض خطرات ژنتیکی قرار می گیرند.

4- داشتن فرزند دوقلو
اگر سابقه بارداری چند قلو داشته باشید، به احتمال زیاد دوباره بارداری چندقلو خواهید داشت. تخمین زده می شود که مادرانی که سابقه بارداری چند قلو داشته اند، چهار برابر بیشتر از زنانی که تا به حال باردار نشده اند و یا یک فرزند داشته اند، شانس چند قلوزایی دارند.

احتمال بارداری دوقلو و چند قلو

5- رژیم غذایی مادر
برخی مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی می تواند علت دوقلوزایی در برخی مادران باشد. مادرانی که در دوران قبل از لقاح، سیب زمینی شیرین بیشترین غذای آنها بوده است، نظیر ساکنین  آفریقای غربی، بیشترین احتمال دوقلوزایی را در تمام دنیا دارند. به نظر می رسد مواد شیمیایی خاصی در این موادغذایی وجود دارد که تخمک گذاری متعدد را افزایش می دهد.(یعنی در یک ماه ، بیش از یک تخمک آزاد می کند)

به علاوه مطالعات نشان داده است که مصرف مقادیر فراوان لبنیات، احتمال دوقلوزایی را افزایش می دهد. در حال حاضر مشخص شده است نوعی پروتئین موجود در جگر حیوانات، با عنوان  IGF  که در شیر و لبنیات نیز وجود دارد، میزان تقسیم سلولی جنین در مراحل ابتدایی رشد را افزایش می دهد و می تواند در افزایش شانس 2 قلویی ، موثر باشد . 

اما در کل ، تغذیه در این موضوع ، نقش پررنگی ندارد . 

6- روش های کمک باروری
اخیرا روش های کمک باروری میزان  چندقلوزایی را افزایش داده است. از داروهای تخمک گذاری (مثل کلومیفن ) تا انواع روشهای کمک باروری مثل  IVF : IUI - ICSI- ZIFT- GIFT همه راه هایی هستند که احتمال 2 یا چند قلویی در آنها بالاست . 

هیچ وقت توصیه نمیکنیم از این راه ها صرفا برای بارداری دوقلویی استفاده کنید ! اصلا عاقلانه نیست . چون اینها راهی هستند  برای افراد نابارور، که چاره ی دیگری ندارند. استفاده از روشهای کمک باروری ، عوارض خود را دارد و میزان بارداری پوچ و خارج رحمی را هم افزایش می دهد. شما از کجا می دانید که دچار بارداری خارج رحمی نمی شوید و حتما صاحب یک بارداری دو قلویی می شوید؟ 

کلومیفن و دوقلوزایی

متاسفانه ، خصوصا در ساالهای اخیر می بینم که افراد از ذوق داشتن بارداری دوقلویی ، بصورت خودسرانه از این دارو استفاده میکنند..ای کاش می دانستند که چه ظلمی در حق خود و جنین (ها) شان میکنند. 

کلومیفن یک دارو برای تحریک تخمدان است .برخی به اشتباه می گویند "تقویت " تخمدان ! در حالیکه تقویت جنبه ی مثبت دارد . کلومیفن تخمدان را "تحریک " کرده و آن را "وادار به کار بیشتر " میکند. 

این دارو دارای عوارض زیر است: تولید کیست - بارداری پوچ - بارداری دوقلویی - بارداری خارج رحم و ..

همانطور که می بینید ، 2 قلویی ، جزو عوارض این دارو است . اما شما مادر عزیز که تصمیم گرفته ای کلومیفن مصرف کنی ...از کجا می دانی کدام عارضه نصیب ت خواهد شد ؟ از کجا میدانی حتما 2 قلویی نصیب شما میشه ؟ نه بارداری پوچ ؟ نه بارداری خارج رحم ؟ 

 در همین سایت ، افرادی را داریم (بین سوالات وجود دارد ) که برای بارداری دوقلویی کلومیفن مصرف کرده اند و دچار عوارض دیکر شده اند . مثلا دچار بارداری خارج رحم شده اند و مجبور به بریدن لوله رحمی شدند .

راه های دوقلو شدن جنین

هشدار آخردر مورد تلاش برای دوقلو زایی

فراموش نکنید چند قلوزایی، خطرات و عوارضی مانند اکلامپسی و پره اکلامپسی (فشار خون بارداری) و تولد نوزاد نارس را در پی خواهد داشت. پس اصرار زیادی برای داشتن فرزند دوقلو نداشته باشید و این کار را به خداوند و تقدیر او بسپارید. بدن خودش می داند چه جنسیتی و چه تعدادی پرورش بدهد . 

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 304 تاريخ : چهارشنبه 19 اسفند 1394 ساعت: 19:53

ورزش کردن در بارداری

متاسفانه بسیاری از خانم ها ( و گاهی همکاران و پزشکان ) بارداری را مساوی با زمان استراحت و کم تحرکی و خداحافظی با ورزش و نرمش می دانند. در صورتی که تحرک کافی و معقول در بارداری (بسته به شرایط)، می تواند بسیار مفید باشد. طی تحقیقات گسترده ، همواره تاثیر مثبت ورزش بر وزنگیری جنین ، تاثیر ورزش در تسهیل زایمان، کاهش دیابت ، افزایش کیفیت خواب ، کاهش افسردگی زایمان و ...به اثبات رسیده است.

ورزش در بارداری

فواید ورزش در بارداری

1.گردش خون مناسب

یک خانم باردار نیاز به این دارد که جریان خون بدنش بطور مناسب انجام شود. اصولا خانمهای باداری کمی بیشتر از دیگران مستعد ایجاد واریس و یا همورویید یا ایجاد لخته خون در رگهای بدن می باشند . با ایجاد یک گردش خون مناسب، از این مشکلات عروقی جلوگیری می شود.ضمن اینکه خونرسانی جفت و جنین به بهترین شکل انجام می شود. ورزش مناسب در بارداری باعث گردش خون بهتر می شود.

2.فواید جسمانی

قبلا راجع به تغییرات مادر در دوران بارداری توضیح دادم. برای اینکه بدن بتواند با این تغییرات بهترین سازگاری را داشته باشد ، می توانیم حرکات اصلاحی را در قالب ورزش و نرمش انجام دهیم و بدن را جهت هر گونه تغییر آماده کنیم . فکر میکنم همه مادران به تاثیر مثبت ورزش بر تسهیل زایمان آگاهی داشته باشند.

3.احساس خوب ذهنی و روانی ورزش در بارداری

پس از یک پیاده روی یا نرمش دلنشین، سریعا آثار مثبت روحی روانی آن را در ک خواهید کرد. با ورزش ملایم در بارداری در هر صبح ، روز خود را با انرژی شروع کنید.

4.فواید گسترده ی ورزش و تحرک در بارداری در کل شامل :

کاهش یبوست و همورویید در بارداری ، جلوگیری از وضعیتهای نامناسب بدن و لگن ، جلوگیری ازتشدید گودی کمر ، کاهش تنگی نفس در بارداری ، کاهش اسپاسم عضلات پا (گرفتگی ساق) در بارداری ، تقویت عضلات و آماده سازی لگن و بدن جهت زایمان و شیردهی ، کاهش استرس و جلوگیری از هجوم افکار بد و استرس زا . جلوگیری از افزایش وزن بیش از حد در بارداری

فواید گسترده ی ورزش و تحرک در بارداری


ورزشهای مفید در بارداری

یوگا – ریلکسیشن و تن آرامی در بارداری:

 یوگا فضائی امن و آرام را برای مادر بارداری فراهم کرده تا بتواند در آن ارتباط صمیمانه و عاشقانه ای را با نوزاد خود برقرار کند. بهره گیری از دانش افراد متخصص، جهت گذراندن بارداری خوب و زایمان آسان، امری لازم و ضروری است.

شنا – آب درمانی :

می توان گفت که شنا جزو بهترین ورزشها در بارداری می باشد. هم چنین انجام حرکات ایروبیک در آب نقش زیادی درریلکس شدن عضلات و مفاصل دارد .

پیاده روی در بارداری:

فعالیت مفید و کم هزینه برای مادر ی باشد که در بهبود گردش خون و نشاط مادر نقش دارد.

ورزش های مفید در بارداری : پیاده روی و شنا

ورزشهای ممنوع در دوران بارداری

تمام ورزشهایی که :
احتمال بالای صدمه و افتادن داشته باشند؛ مثل اسکی – فوتبال - سوارکاری – شیرجه – ورزشهای رزمی
استقامتی باشند : دو
 خطر ضربات ناگهانی داشته باشند، مثل بسکتبال- هند بال و ...
نیازمند حرکات درشت و ناگهانی باشند مثل والبیال
خطر حفظ تعادل داشته باشند : وزنه برداری – دوچرخه سواری و..
شرایط محیطی نامناسب داشته باشد : غواصی

ممنوعیت های ورزش در بارداری

 

پیشنهاد ماماسایت جهت ورزش کردن در بادراری

  • اگر تا الان زندگی کم تحرکی داشتید ، هیچ ورزش جدیدی را در بارداری شروع نکنید . بلکه آرام آرام شروع به تحرک و ورزش کنید.
  • اگر تا الان ورزشکار حرفه اید بوده اید ،ناگهان ورزش را ترک نکنید . فقط نوع و شدت آن را متناسب با بارداری تغییر دهید.
  • ورزش و نرمش بارداری باید طبق نظم باشد (برای مثال یک روز در میان ). نه اینکه یک هفته ورزش کنید و ده روز بی تحرک باشید.
  • سعی کنید ورزش و نرمش خود را به دوره های 20 دقیقه ای تقسیم کنید.
  • چون مفاصل شما بدلیل تغییرات هورمونی ،  ثبات كمتری دارند و شما مستعد پيچ خوردگي و در رفتگي مفاصل هستيد، پس از فعاليت هايي كه با پريدن ، حركات با شروع و ايستادن ناگهاني. پرتاب اجسام ،ضربه زدن به اجسام همراه هستند ،اجتناب كنيد.
  • ورزشی را انتخاب کنید که برایتان لذت بخش است . وظیفه وار نیست.

ورزش هايی كه لازم باشد به پشت بخوابید را  بعد از هفته 20 حاملگی ، انجام ندهید. (برخی حرکات یوگا در بارداری)

علایم هشدار هنگام ورزش در بارداری


علایم هشدار هنگام ورزش در بارداری

به محض احساس علایم زیر ، ورزش را متوقف کنید :
سرگیجه ، تنگی نفس ، عدم تعادل ، خستگی مفرط ، احساس خفگی ، آبریزش ، خونریزی


قبل از شروع ورزش در بارداری :

  • قبل از شروع ورزش در بارداری، حتما بدن خود را با نرمش و کششهای آهسته  ،گرم کنید.
  • مایعات کافی مصرف کنید .
  • تغذیه مناسب داشته باشید (در حالت گرسنگی ورزش نکنید)
  • لباس راحت و متناسب با دمای محیط داشته باشید.
  • از وان داغ و سونا و ورزش زیر آفتاب و حمام آفتاب ، اجتناب کنید.


شرایطی که ورزش کردن در بارداری را ممنوع می کند:

  • مشکلات قلب ریوی
  • جفت سرراهی
  • خونریزی
  • سابقه زایمان زودرس
  • دهانه رحم کوتاه (نارسایی سرویکس)
  • افزایش فشارخون در بادراری
  • کم خونی شدید و ...

دوستان عزیز ، لطفا در کادر زیر سوال نکنید .

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 423 تاريخ : چهارشنبه 19 اسفند 1394 ساعت: 19:53

{{if CreateBy==-1 }}
Gravatar
{{/if}} {{if CreateBy!=-1 }}
{{/if}} {{if LikeIsActive=='True' || DisLikeIsActive=='True' }} {{/if}} {{if HasLikeByMemberSystem=='True' && IsParent==true }}
{{if ILiked==true }} unlike {{/if}} {{if ILiked==false }} like {{/if}}

${LikersCount} likes

{{/if}} {{if MultiLevelCommentIsActive=='True' && ShowReplay=='True' }}
{{/if}} {{tmpl(Childs) '#MainCommentTemplate'}}

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 276 تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 23:45

در سالهای اخیر ، افراد زیادی راجع به دوقلوزایی به مراکز باروری مراجعه کرده اند . آیا این کار درستی است که ما بدونن در نظر گرفتن شرایط بدن مان ، تحمیل کنیم که یک بارداری دو یا سه قلو را حمل کند ؟ بعضی‌ افراد برای اینکه تنها یک‌ بار درد بکشند و یا یک بار خرج کنند، به هر طریقی رو می آورند تا بارداری 2 یا چند قلویی را تجربه کنند.... 

دو قلو شدن جنین - بچه دار شدن دوقلو

اما آیا تلاش برای  دوقلو زایی عاقلانه است؟ از نظر علمی و پزشکی صحیح است؟ 

دوست دارم همیشه قبل از اینکه روش کاری را به شما معرفی کنم ، نسبت به آن موضوع به شما آگاهی بدهم. 

انواع دوقلو زایی

  1. دو قلو زایی تک‌ تخمکی : یعنی یک بارداری با یک اسپرم و یک تخمک شکل می گیرد ، اما طی روزهای اول، محصول بارداری به 2 قسمت تقسیم می شود !
  2. دوقلو زایی دوتخمکی : اکثر دوقلویی ها، دو تخمکی هستند. در این نوع، 2 تخمک مختلف، با 2 اسپرم بطور مجزا لقاح پیدا کرده و هر کدام جداگانه رشد می کنند. 

انواع دوقلو حامله شدن - انواع دوقلو زایی جنین

عوارض بارداری دو قلویی

به اختصار باید بگویم بارداری دوقلویی و بالاتر، عوارض زیادی دارد و تمام خطرهای احتمالی بارداری معمولی مانند سقط جنین، خونریزی ، مسمومیت بارداری، جفت سرراهی، کم خونی فقرآهن، نقص جنین، اختلال رشد جنین، سقط، زایمان زودرس، افزایش احتمال سزارین و انتقال خون بین جنین ها (به خصوص در دوقلوهای همسان) در آنها بیشتر است. 

عوامل موثر در دو قلوزایی

1- داشتن سابقه خانوادگی
بهتر است بدانید ، اگر مادر و یا مادربزرگ مادری شما دوقلو یا چند قلو داشته است، احتمال ارث رسیدن این ژن به شما وجود دارد .

2- چاقی و بلندی قد
مطالعات انجام شده، شیوع دوقلوزایی را در زنان چاق نشان داده است. تحقیقات نشان داده است که مادران با BMI بالاتر از 30 ، به احتمال بیشتری فرزند دوقلو خواهند داشت. البته رابطه اضافه وزن و داشتن فرزند دوقلو، فقط در مورد دوقلوهای همسان صادق است.تحقیقات همچنین نشان داده اند که احتمال چند قلوزایی در مادران قدبلند بیشتر از زنان دیگر است.

3- سن بالاتر
مادران با سن بیشتر نسبت به مادران کم‌سن تر، احتمال دوقلوزایی بیشتری دارند. تقریبا 20 درصد مادرانی که در سن بالاتر از 45 سالگی باردار می شوند، فرزندان چندقلو دارند.البته بارداری در سنین بالا خطرات زیادی دارد، به خصوص اگر بارداری اول باشد، مانند سقط جنین و دیابت بارداری. بعلاوه آنکه فرزندان مادران با سن بالا، به احتمال بیشتری در معرض خطرات ژنتیکی قرار می گیرند.

4- داشتن فرزند دوقلو
اگر سابقه بارداری چند قلو داشته باشید، به احتمال زیاد دوباره بارداری چندقلو خواهید داشت. تخمین زده می شود که مادرانی که سابقه بارداری چند قلو داشته اند، چهار برابر بیشتر از زنانی که تا به حال باردار نشده اند و یا یک فرزند داشته اند، شانس چند قلوزایی دارند.

احتمال بارداری دوقلو و چند قلو

5- رژیم غذایی مادر
برخی مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی می تواند علت دوقلوزایی در برخی مادران باشد. مادرانی که در دوران قبل از لقاح، سیب زمینی شیرین بیشترین غذای آنها بوده است، نظیر ساکنین  آفریقای غربی، بیشترین احتمال دوقلوزایی را در تمام دنیا دارند. به نظر می رسد مواد شیمیایی خاصی در این موادغذایی وجود دارد که تخمک گذاری متعدد را افزایش می دهد.(یعنی در یک ماه ، بیش از یک تخمک آزاد می کند)

به علاوه مطالعات نشان داده است که مصرف مقادیر فراوان لبنیات، احتمال دوقلوزایی را افزایش می دهد. در حال حاضر مشخص شده است نوعی پروتئین موجود در جگر حیوانات، با عنوان  IGF  که در شیر و لبنیات نیز وجود دارد، میزان تقسیم سلولی جنین در مراحل ابتدایی رشد را افزایش می دهد و می تواند در افزایش شانس 2 قلویی ، موثر باشد . 

اما در کل ، تغذیه در این موضوع ، نقش پررنگی ندارد . 

6- روش های کمک باروری
اخیرا روش های کمک باروری میزان  چندقلوزایی را افزایش داده است. از داروهای تخمک گذاری (مثل کلومیفن ) تا انواع روشهای کمک باروری مثل  IVF : IUI - ICSI- ZIFT- GIFT همه راه هایی هستند که احتمال 2 یا چند قلویی در آنها بالاست . 

هیچ وقت توصیه نمیکنیم از این راه ها صرفا برای بارداری دوقلویی استفاده کنید ! اصلا عاقلانه نیست . چون اینها راهی هستند  برای افراد نابارور، که چاره ی دیگری ندارند. استفاده از روشهای کمک باروری ، عوارض خود را دارد و میزان بارداری پوچ و خارج رحمی را هم افزایش می دهد. شما از کجا می دانید که دچار بارداری خارج رحمی نمی شوید و حتما صاحب یک بارداری دو قلویی می شوید؟ 

کلومیفن و دوقلوزایی

متاسفانه ، خصوصا در ساالهای اخیر می بینم که افراد از ذوق داشتن بارداری دوقلویی ، بصورت خودسرانه از این دارو استفاده میکنند..ای کاش می دانستند که چه ظلمی در حق خود و جنین (ها) شان میکنند. 

کلومیفن یک دارو برای تحریک تخمدان است .برخی به اشتباه می گویند "تقویت " تخمدان ! در حالیکه تقویت جنبه ی مثبت دارد . کلومیفن تخمدان را "تحریک " کرده و آن را "وادار به کار بیشتر " میکند. 

این دارو دارای عوارض زیر است: تولید کیست - بارداری پوچ - بارداری دوقلویی - بارداری خارج رحم و ..

همانطور که می بینید ، 2 قلویی ، جزو عوارض این دارو است . اما شما مادر عزیز که تصمیم گرفته ای کلومیفن مصرف کنی ...از کجا می دانی کدام عارضه نصیب ت خواهد شد ؟ از کجا میدانی حتما 2 قلویی نصیب شما میشه ؟ نه بارداری پوچ ؟ نه بارداری خارج رحم ؟ 

 در همین سایت ، افرادی را داریم (بین سوالات وجود دارد ) که برای بارداری دوقلویی کلومیفن مصرف کرده اند و دچار عوارض دیکر شده اند . مثلا دچار بارداری خارج رحم شده اند و مجبور به بریدن لوله رحمی شدند .

راه های دوقلو شدن جنین

هشدار آخردر مورد تلاش برای دوقلو زایی

فراموش نکنید چند قلوزایی، خطرات و عوارضی مانند اکلامپسی و پره اکلامپسی (فشار خون بارداری) و تولد نوزاد نارس را در پی خواهد داشت. پس اصرار زیادی برای داشتن فرزند دوقلو نداشته باشید و این کار را به خداوند و تقدیر او بسپارید. بدن خودش می داند چه جنسیتی و چه تعدادی پرورش بدهد . 

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 284 تاريخ : چهارشنبه 12 اسفند 1394 ساعت: 22:25

ورزش کردن در بارداری


متاسفانه بسیاری از خانم ها ( و گاهی همکاران و پزشکان ) بارداری را مساوی با زمان استراحت و کم تحرکی و خداحافظی با ورزش و نرمش می دانند.در صورتی که تحرک کافی و معقول (بسته به شرایط) ، می تواند بسیار مفید باشد . طی تحقیقات گسترده ، همواره تاثیر مثبت ورزش بر وزنگیری جنین ، تسهیل زایمان ، کاهش دیابت ، افزایش کیفیت خواب ، کاهش افسردگی زایمان و ...به اثبات رسیده است .

فواید ورزش در بارداری


1.گردش خون مناسب
یک خانم باردار نیاز به این دارد که جریان خون بدنش بطور مناسب انجام شود . اصولا خانمهای باداری کمی بیشتر از دیگران مستعد ایجاد واریس و یا همورویید یا ایجاد لخته خون در رگهای بدن می باشند . با ایجاد یک گردش خون مناسب ، از این مشکلات عروقی جلوگیری می شود.
ضمن اینکه خونرسانی جفت و جنین به بهترین شکل انجام می شود .
2.فواید جسمانی
قبلا راجع به تغییرات مادر در دوران بارداری توضیح دادم. برای اینکه بدن بتواند با این تغییرات بهترین سازگاری را داشته باشد ، می توانیم حرکات اصلاحی را در قالب ورزش و نرمش انجام دهیم و بدن را جهت هر گونه تغییر آماده کنیم . فکر میکنم همه مادران به تاثیر مثبت ورزش بر تسهیل زایمان آگاهی داشته باشند.
3.احساس خوب ذهنی و روانی
پس از یک پیاده روی یا نرمش دلنشین ، سریعا آثار مثبت روحی روانی آن را در ک خواهید کرد  . با ورزش ملایم در هر صبح ، روز خود را با انرژی شروع کنید.
4.فواید گسترده ی ورزش و تحرک در بارداری در کل شامل : کاهش یبوست و همورویید ، جلوگیری از وضعیتهای نامناسب بدن و لگن ، جلوگیری ازتشدید گودی کمر ، کاهش تنگی نفس ، کاهش اسپاسم عضلات پا (گرفتگی ساق) ، تقویت عضلات و آماده سازی لگن و بدن جهت زایمان و شیردهی ، کاهش استرس و جلوگیری از هجوم افکار بد و استرس زا . جلوگیری از افزایش وزن بیش از حد در بارداری


ورزشهای مفید در بارداری


یوگا – ریلکسیشن و تن آرامی: یوگا فضائی امن و آرام را برای مادر فراهم کرده تا بتواند در آن ارتباط صمیمانه و عاشقانه ای را با نوزاد خود برقرار کند.بهره گیری از دانش افراد متخصص، جهت گذراندن بارداری خوب و زایمان آسان، امری لازم و ضروری است.


شنا – آب درمانی : می اتونان گفت که شنا جزو بهترین ورزشها در بارداری می باشد. هم چنین انجام حرکات ایروبیک در آب نقش زیادی درریلکس شدن عضلات و مفاصل دارد .


پیاده روی : فعالیت مفید و کم هزینه برای مادر ی باشد که در بهبود گردش خون و نشاط مادر نقش دارد.

ورزشهای ممنوع در دوران بارداری


تمام ورزشهایی که :
احتمال بالای صدمه و افتادن داشته باشند؛ مثل اسکی – فوتبال - سوارکاری – شیرجه – ورزشهای رزمی
استقامتی باشند : دو
 خطر ضربات ناگهانی داشته باشند، مثل بسکتبال- هند بال و ...
نیازمند حرکات درشت و ناگهانی باشند مثل والبیال
خطر حفظ تعادل داشته باشند : وزنه برداری – دوچرخه سواری و..
شرایط محیطی نامناسب داشته باشد : غواصی

پیشنهاد ماماسایت جهت ورزش کردن در بادراری


اگر تا الان زندگی کم تحرکی داشتید ، هیچ ورزش جدیدی را در بارداری شروع نکنید . بلکه آرام آرام شروع به تحرک و ورزش کنید .
اگر تا الان ورزشکار حرفه اید بوده اید ،ناگهان ورزش را ترک نکنید . فقط نوع و شدت آن را متناسب با بارداری تغییر دهید .
ورزش و نرمش بارداری باید طبق نظم باشد (برای مثال یک روز در میان ). نه اینکه یک هفته ورزش کنید و ده روز بی تحرک باشید.
سعی کنید ورزش و نرمش خود را به دوره های 20 دقیقه ای تقسیم کنید.
چون مفاصل شما بدلیل تغییرات هورمونی ،  ثبات كمتری دارند و شما مستعد پيچ خوردگي و در رفتگي مفاصل هستيد، پس از فعاليت هايي كه با پريدن ، حركات با شروع و ايستادن ناگهاني. پرتاب اجسام ،ضربه زدن به اجسام همراه هستند ،اجتناب كنيد.
ورزشی را انتخاب کنید که برایتان لذت بخش است . وظیفه وار نیست .

ورزش هايي كه لازم باشد به پشت بخوابید را  بعد از هفته 20 حاملگي ، انجام ندهید . (برخی حرکات یوگا)


علایم هشدار هنگام ورزش در بارداری


به محض احساس علایم زیر ، ورزش را متوقف کنید :
سرگیجه ، تنگی نفس ، عدم تعادل ، خستگی مفرط ، احساس خفگی ، آبریزش ، خونریزی
قبل از شروع ورزش :
قبل از شروع ، حتما بدن خود را با نرمش و کششهای آهسته  ،گرم کنید.
مایعات کافی مصرف کنید .
تغذیه مناسب داشته باشید (در حالت گرسنگی ورزش نکنید)
لباس راحت و متناسب با دمای محیط داشته باشید.
از وان داغ و سونا و ورزش زیر آفتاب و حمام آفتاب ، اجتناب کنید .


شرایطی که ورزش کردن در بارداری را ممنوع می کند :


مشکلات قلب ریوی – جفت سرراهی – خونریزی – سابقه زایمان زودرس – دهانه رحم کوتاه (نارسایی سرویکس) – افزایش فشارخون در بادراری – کم خونی شدید و ...

دوستان عزیز ، لطفا در کادر زیر سوال نکنید .

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 957 تاريخ : چهارشنبه 12 اسفند 1394 ساعت: 22:25

سلام دوستان . در رابطه با سیکل قاعدگی مقاله ای گذاشته بودم و بین سوالات هم توضیحات زیادی دادم. ولی متوجه شدم هنوز برای خیلی از دوستان ، یکسری مسایل هنوز نامشخصه .این بار به زبان ساده ، و خیلی کوتاه توضیح می دهم که کاملا قابل فهم باشه . anim2-smilies-azardl3

سیکل قاعدگی 

تعریف : از شروع این پریود، تا شروع پریود بعدی را یک سیکل کامل پریود می گویند. (از این خونریزی تا خونریزی بعدی)

مثال : شما 1 مهر پریود شدین . 26 مهر هم مجدد پریود شدید . سیکل شما 1 مهر شروع شده و 26 مهر تموم شده . سیکل شما 26 روز طول کشیده است . 

سوال : آیا لکه بینی قبل پریود را جزو سیکل بشماریم ؟ 

جواب : خیر . لکه بینی قبل پریود دلایلی مختلفی دارد. مثلا شخصی که بدلیل کمبود پروژسترون در فاز لوتئال ، بعد از تخمک گذاری 10 روز لکه می بیند تا پریود شود ، ای لکه بینی را جزو پریود بعدی حساب نکند . بلکه یک نقص و اختلال در سیکل جاری می باشد . 

تصویر زیر یک سیکل قاعدگی ، همراه با تغییرات خلقی و فیزیولوژیک ، را نشان می دهد.(برگرفته از سایت بانو دات آی آر)

تصویر سیکل قاعدگی - تصویر سیکل پریود

مراحل سیکل قاعدگی (مراحل پریود)

هر یک سیکل قاعگی کامل شامل روزهای زیر است: 

  1. روزهای خونریزی . سیکل قاعدگی با خونریزی شروع می شود  این خونریزی از 3 تا 10 روز (30 تا 80 سی سی - سه تا پنج نوار بهداشتی در روز) طبیعی است.
  2. فاز فولیکولار (رشد تخمک ) البته این مرحله از همان زمان خونریزی شروع شده است . در این مرحله فولیکولها کم کم شروع می کنند به رشد. 
  3. تخمک گذاری 
  4. فازلوتئال در این فاز ، تخمک آزاد شده است . اگر در این فاز به دلایلی لکه بینی داشتید ، آن را جزو پریود ماه بعد حساب نکنید . اگر چه این لکه بینی به پریود بعدی تان وصل می شود. 

روند رشد فولیکول

روزهای سیکل قاعدگی را چطور بشماریم ؟ anim2-21

مثال : اگر به شما گفته شده که روز 12 -13 سیکل یک سونوگرافی انجام دهید ، شما باید از روز اول خونریزی شروع کنید به شمردن . روز دوازدهم یا سیزدهم سونوگرافی انجام دهید . (کاری نداریم به اینکه کی پاک شدید )

آیا سیکل قاعدگی من منظم است؟ anim2-65d6a5d6s

طول سیکل قاعدگی از 22 تا 35 روز می تواند تغییر کند. یعنی اگر سیکلهای شما زیر 22 روز ، یا بالای 35 روز باشد  ، نیاز به پیگیری دارد . 

طول سیکل قاعدگی از 22 تا 35 روز می تواند تغییر کند

سوال : من هر ماه ، 5 روز جلوتر پریود می شوم ...چرا ؟ 

جواب : چرا نداره !  شما سیکل منظم 25 روزه دارید . anim2-a2d3

سوال : من هر ماه 3 روز تاخیر دارم. مثلا این ماه 13 هم پریود شدم ، ماه بعد 16 هم میشم . چرا ؟ 

جواب : چرا نداره !! شما سیکلهای منظم 33 روزه دارید. 

سوال : من هیچ وقت منظم نیستم. هر ماه 2-5 روز عقب یا جلو میزنم. چرا ؟ anim2-sad 

جواب : بدلیل اینکه شما کامپیوتر نیستید که سر ساعت پریود بشین. چند روز بالا پایین شدن تاریخ پریود اهمیت نداره . 

سوال : آیا جلوگیری از بارداری فقط در روز تخمک گذاری کافی است؟

جواب : خیر . چون ممکنه شما امروز نزدیکی کنید . تخمک پس فردا آزاد شود . اسپرم های 2 روز قبل تان قدرت باردار کردن دارند.

دوستان عزیز لطفا در کادر زیر سوال نپرسید . ما بخش پرسش و پاسخ داریم. 

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 364 تاريخ : سه شنبه 11 اسفند 1394 ساعت: 19:42

۱۳ نکته درباره دارو دادن به کودک (کودکان)

مصرف دارو در کودکان مساله بسیار مهمی است که اغلب برای خانواده سردرگمی هایی در دارو دادن به کودکان به وجود می آورد. معمولا خانواده ها هنگام مراجعه به پزشک انتظار دارند دارویی برای کودکشان تجویز شود در حالی که بسیاری از بیماری های کودکان را می توان فقط با دادن اطلاعات و نکات تغذیه ای درمان کرد.

نکاتی در مورد دارو دادن به کودک

بهتر است خانواده ها نکاتی راجع به خطرها و فواید داروهای رایج، چگونگی مصرف آنها و حتی چگونگی رفتار با کودک هنگام دادن دارو بدانند. در ادامه مطلب به مهم ترین نکات قابل ذکر در این باره اشاره خواهیم کرد.

۱ تجویز داروی برای کودکان باید محتاطانه باشد

تجویز دارو برای کودکان خردسال، باید با دقت بیشتری همراه باشد چون کبد و کلیه کودک که وظیفه جذب و دفع دارو را برعهده دارند مانند فرد بزرگسال تکامل پیدا نکرده و ممکن است عوارض دارویی بیشتر دیده شود.

۲ برای درمان سرماخوردگی کودکان به دارو نیازی نیست

سرماخوردگی میان کودکان شایع است. اگر کودک تب خفیف، آبریزش بینی و سرفه خفیف داشته باشد نیازی به داروی ضدسرماخوردگی و ضدسرفه ندارد. فقط می توان برای گرفتگی بینی کودک از قطره کلرور سدیم و اگر تب خفیف داشته باشد از استامینوفن استفاده کرد.

برای درمان سرماخوردگی کودکان به دارو نیازی نیست

قطره کلرور سدیم قطره بی ضرری است و برای شستشوی بینی نوزادان و کودکان در مواقع سرماخوردگی یا گرفتگی بینی کاربرد دارد، اما مصرف بیشتر از ۳ روز قطره نفازولین که آن هم در سرماخوردگی ها استفاده می شود، برای کودکان عارضه دار است و تجویز این قطره فقط باید با نظر پزشک باشد.

۳ بهتر است با دارو جلوی سرفه کودک را نگیرید

سرفه مکانیسم دفاعی بدن است و باعث خروج ویروس و ترشحات از بدن می شود. بنابراین استفاده از داروهای ضد سرفه که جلوی سرفه کردن کودک را می گیرد، بهبود را به تاخیر می اندازد. بهتر است برای تسکین سرفه از بخور و مایعات گرم استفاده شود.

برای کودکان بیشتر از یک سال می توان از شربت های عسل یا آویشن استفاده کرد. شربت های دیفن هیدرامین و اکسپکتورانت در سنین زیر ۲ سال به ویژه کمتر از ۶ ماه نباید استفاده شود. وقتی کودک تب بالا و سرفه های شدید دارد پزشک معالج باید برایش دارو تجویز کند.

۴ اسهال حاد آبکی کودکان را با افزایش مصرف مایعات درمان کنید

دارو به کودک : راهکار درمان اسهال

این بیماری نیز در کودکان زیاد دیده می شود. بسیاری از اسهال های حاد کودکان در صورت نبود تب نیازی به درمان دارویی ندارند و با افزایش مصرف مایعات و جلوگیری از کم آبی قابل درمان هستند. مصرف سرم خوراکی یا پودر او.آر.اس نیز کمک کننده است.

۵ یبوست کودک را با افزایش مصرف فیبر درمان کنید

یبوست یکی از اشکالات روده ای شایع در کودکان است که با دادن مایعات زیاد، تغییر رژیم غذایی و افزایش فیبر غذایی قابل درمان است. اگر یبوست خیلی شدید نباشد می توان از خاک شیر یا ترنجبین برای کودکان سنین بالاتر از ۳ ۲ سال استفاده کرد. در موارد شدید با مشورت پزشک می توان دارو استفاده کرد. یکی از این داروها شربت انجیر است. البته مصرف آن به مدت طولانی ممنوع است.

۶ تجویز داروی موضعی برای کودکان باید محتاطانه باشد

جربان خون پوست کودکان زیاد است و جذب دارو از طریق پوست بالاست. بنابراین پماد برای کودکان باید با احتیاط تجویز شد. مصرف پمادهای کورتون دار مثل بتامتازون یا ان ان جی در ادرار سوختگی ها ممنوع است. پماد کالامین که مصرف زیادی هم دارد و برای خارش پوستی تجویز می شود برای کودکان کمتر از ۲ سال توصیه نمی شود.

تجویز داروی موضعی در کودکان

۷ گاهی اسپری ها از قرص و شربت موثرترند

گاهی خانواده ها فکر می کنند اگر کودک اسپری ای که پزشک تجویز کرده مصرف کند ممکن است در آینده دچار آسم یا بیماری خاصی شد ولی والدین باید مطمئن باشند که اسپری تجویزشده اثر بهتر و عوارض کمتری نسبت به دارو دارد. بهتر است مدت درمان را با اسپری کامل کنند. اسپری باید به وسیله محفظه های مخصوص مصرف شود تا دارو کاملا داخل ریه کودک برود و به خوبی جذب شود.

۸ به داروهای گیاهی اعتماد نکنید

داروهای گیاهی به خصوص اگر از عطاری ها هم تهیه شوند دوز و بروشور دقیقی ندارند. بنابراین مصرف داروی گیاهی در کودکان باید خیلی بااحتیاط باشد. خیلی از نوجوانان از داروهای گیاهی کاهش وزن استفاده می کنند. باید دقت کنید ممکن است این داروها ناخالصی های شیمیایی داشته باشند. همه داروهای گیاهی صددرصد بی خطر نیستند.

۹ مصرف آهن ضرری برای دندان ها ندارد

ترکیب های آهن در کودکان ترم یا رسیده (کودکی که به موقع متولد شده باشد) در ۶ ماهگی تجویز می شود. خیلی از مادرها نگران تغییر رنگ دندان هستند. قطره های ایرانی کیفیت خیلی خوبی دارند و تنها مشکل، تلخی قطره است که همراه کردن آن با آب یا آبمیوه تلخی آن را کمتر می کند.

ترکیبان آهن برای کودکان

برای جلوگیری از سیاه شدن دندان ها، قطره را باید در انتهای دهان کودک بریزید و بعد از آن چند جرعه آب به کودک بدهید و با یک پارچه سفید یا مسواک دندان هایش را تمیز کنید.

تغییر رنگ دندان ها دائمی نیست و با تمیز کردن دندان ها از بین می رود. تغییر رنگ دندان ممکن است ناشی از پوسیدگی باشد که باید با دندان پزشک اطفال در این باره مشورت کرد البته قطره آهن باعث پوسیدگی دندان نمی شود. بعضی از ترکیب های قطره آهن حاوی مواد شیرین کننده هستند. این ترکیب ها ممکن است باعث پوسیدگی شوند.

شربت مولتی ویتامین بعد از یک سالگی تجویز می شود شربت های مولتی ویتامین به جز در مواقع خاص بعد از یک سالگی توصیه می شود. برای کودکان کمتر از یک سال همان قطره آهن یا ویتامین آ+د کفایت می کند.

۱۰ استامینوفن داروی بی خطری است، ولی نه برای مدتی طولانی

تب یک واکنش دفاعی در بدن محسوب می شود. تب کمتر از ۳۸.۵ درجه به اقدام های درمانی نیاز ندارد ولی تب بالای ۳۸.۵ درجه را می توان با دارو یا شربت استامینوفن کاهش داد. پاشویه کودک نیز خیلی موثر است.

استامینوفن داروی بی خطری است ولی مصرف طولانی مدت آن توصیه نمی شود. داروهای ضد تب فقط باعث کاهش تب می شوند و روی عامل بیماری اثری ندارند. معمولا با دادن دارو، علائم بیماری کودک قطع می شود و ممکن است با قطع علائم، مادر دارو را قطع کند ولی این کار اشتباه است و دوره درمان حتما باید تکمیل شود.

۱۱ قطع خودسرانه بعضی از داروها ممنوع و خطرناک است

گاهی کودک دچار تشنج می شود باید سال ها به مصرف دارو ادامه دهد یا در بیماری سل درمان دارویی باید ۹ ۶ ماه ادامه یابد. مصرف دارو برای این کودکان دشواری هایی دارد. نکته مهم در کودکانی باید به مدت طولانی دارو مصرف کنند این است که داروها به هیچ وجه خودسرانه و ناگهانی قطع نشوند و کاهش دوز یا قطع دارو باید با نظر پزشک معالج باشد.

۱۲ داروها را دور از دسترس کودکان قرار دهید

هر بار هنگام مصرف دارو باید نام آن خوانده شود. ممکن است قوطی ها یا بطری های دارو مشابه هم باشند. داروها باید دور از دسترس کودکان و در طبقه های بالایی یخچال قرار گیرد. ۵۰ درصد مسمومیت ها در کودکان کمتر از ۵ سال، ناشی از مصرف داروست.

هنگام دادن دارو به کودک آن را آبنبات یا اسمارتیز عنوان نکنید و حتما به او بگویی خوردن دارو برای خوب شدن بیماری است.

۱۳ با کودکی که دارو نمی خورد چه کنیم؟

بعضی از کودکان مقاومت شدیدی در مقابل خوردن دارو از خود نشان می دهند. در این مواقع می توان داستانی درباره این که میکروب ها دشمن ما و داروها سربازهای کمک هستند و اگر سربازها نرسند، دشمن پیروز می شود را برای کودک توضیح داد. حتی می توان ابتدا به عروسک کودک دارو داد و بعد به خودش.

دادن دارو به کودکی که دارو نمی خورد

والدین باید الگو باشند و اگر بیمار شدند دارو را جلوی دید کودک مصرف کنند تا کودک نیز هنگام بیماری رفتار مثبتی نسبت به دارو داشته باشد. هرگز کودک را فریب ندهید چون بار دیگر گول زدنش دشوار است و ممکن است دیگر موفق نشوید به او دارو بدهید.

کودک را هنگام دارو خوردن تشویق کنید و هرگز به او نگویید اگر دارو نخوری به دکتر می گویم به تو آمپول بزند. متاسفانه خیلی از خانواده ها کودک را با آمپول تهدید می کنند که کاملا اشتباه است.

منبع : سایت آموزش والدین آتیه 

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 252 تاريخ : سه شنبه 11 اسفند 1394 ساعت: 19:42

در سالهای اخیر ، افراد زیادی راجع به دوقلوزایی به مراکز باروری مراجعه کرده اند . آیا این کار درستی است که ما بدونن در نظر گرفتن شرایط بدن مان ، تحمیل کنیم که یک بارداری دو یا سه قلو را حمل کند ؟ بعضی‌ افراد برای اینکه تنها یک‌ بار درد بکشند و یا یک بار خرج کنند، به هر طریقی رو می آورند تا بارداری 2 یا چند قلویی را تجربه کنند.... 

دو قلو شدن جنین - بچه دار شدن دوقلو

اما آیا تلاش برای  دوقلو زایی عاقلانه است؟ از نظر علمی و پزشکی صحیح است؟ 

دوست دارم همیشه قبل از اینکه روش کاری را به شما معرفی کنم ، نسبت به آن موضوع به شما آگاهی بدهم. 

انواع دوقلو زایی

  1. دو قلو زایی تک‌ تخمکی : یعنی یک بارداری با یک اسپرم و یک تخمک شکل می گیرد ، اما طی روزهای اول، محصول بارداری به 2 قسمت تقسیم می شود !
  2. دوقلو زایی دوتخمکی : اکثر دوقلویی ها، دو تخمکی هستند. در این نوع، 2 تخمک مختلف، با 2 اسپرم بطور مجزا لقاح پیدا کرده و هر کدام جداگانه رشد می کنند. 

انواع دوقلو حامله شدن - انواع دوقلو زایی جنین

عوارض بارداری دو قلویی

به اختصار باید بگویم بارداری دوقلویی و بالاتر، عوارض زیادی دارد و تمام خطرهای احتمالی بارداری معمولی مانند سقط جنین، خونریزی ، مسمومیت بارداری، جفت سرراهی، کم خونی فقرآهن، نقص جنین، اختلال رشد جنین، سقط، زایمان زودرس، افزایش احتمال سزارین و انتقال خون بین جنین ها (به خصوص در دوقلوهای همسان) در آنها بیشتر است. 

عوامل موثر در دو قلوزایی

1- داشتن سابقه خانوادگی
بهتر است بدانید ، اگر مادر و یا مادربزرگ مادری شما دوقلو یا چند قلو داشته است، احتمال ارث رسیدن این ژن به شما وجود دارد .

2- چاقی و بلندی قد
مطالعات انجام شده، شیوع دوقلوزایی را در زنان چاق نشان داده است. تحقیقات نشان داده است که مادران با BMI بالاتر از 30 ، به احتمال بیشتری فرزند دوقلو خواهند داشت. البته رابطه اضافه وزن و داشتن فرزند دوقلو، فقط در مورد دوقلوهای همسان صادق است.تحقیقات همچنین نشان داده اند که احتمال چند قلوزایی در مادران قدبلند بیشتر از زنان دیگر است.

3- سن بالاتر
مادران با سن بیشتر نسبت به مادران کم‌سن تر، احتمال دوقلوزایی بیشتری دارند. تقریبا 20 درصد مادرانی که در سن بالاتر از 45 سالگی باردار می شوند، فرزندان چندقلو دارند.البته بارداری در سنین بالا خطرات زیادی دارد، به خصوص اگر بارداری اول باشد، مانند سقط جنین و دیابت بارداری. بعلاوه آنکه فرزندان مادران با سن بالا، به احتمال بیشتری در معرض خطرات ژنتیکی قرار می گیرند.

4- داشتن فرزند دوقلو
اگر سابقه بارداری چند قلو داشته باشید، به احتمال زیاد دوباره بارداری چندقلو خواهید داشت. تخمین زده می شود که مادرانی که سابقه بارداری چند قلو داشته اند، چهار برابر بیشتر از زنانی که تا به حال باردار نشده اند و یا یک فرزند داشته اند، شانس چند قلوزایی دارند.

احتمال بارداری دوقلو و چند قلو

5- رژیم غذایی مادر
برخی مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی می تواند علت دوقلوزایی در برخی مادران باشد. مادرانی که در دوران قبل از لقاح، سیب زمینی شیرین بیشترین غذای آنها بوده است، نظیر ساکنین  آفریقای غربی، بیشترین احتمال دوقلوزایی را در تمام دنیا دارند. به نظر می رسد مواد شیمیایی خاصی در این موادغذایی وجود دارد که تخمک گذاری متعدد را افزایش می دهد.(یعنی در یک ماه ، بیش از یک تخمک آزاد می کند)

به علاوه مطالعات نشان داده است که مصرف مقادیر فراوان لبنیات، احتمال دوقلوزایی را افزایش می دهد. در حال حاضر مشخص شده است نوعی پروتئین موجود در جگر حیوانات، با عنوان  IGF  که در شیر و لبنیات نیز وجود دارد، میزان تقسیم سلولی جنین در مراحل ابتدایی رشد را افزایش می دهد و می تواند در افزایش شانس 2 قلویی ، موثر باشد . 

اما در کل ، تغذیه در این موضوع ، نقش پررنگی ندارد . 

6- روش های کمک باروری
اخیرا روش های کمک باروری میزان  چندقلوزایی را افزایش داده است. از داروهای تخمک گذاری (مثل کلومیفن ) تا انواع روشهای کمک باروری مثل  IVF : IUI - ICSI- ZIFT- GIFT همه راه هایی هستند که احتمال 2 یا چند قلویی در آنها بالاست . 

هیچ وقت توصیه نمیکنیم از این راه ها صرفا برای بارداری دوقلویی استفاده کنید ! اصلا عاقلانه نیست . چون اینها راهی هستند  برای افراد نابارور، که چاره ی دیگری ندارند. استفاده از روشهای کمک باروری ، عوارض خود را دارد و میزان بارداری پوچ و خارج رحمی را هم افزایش می دهد. شما از کجا می دانید که دچار بارداری خارج رحمی نمی شوید و حتما صاحب یک بارداری دو قلویی می شوید؟ 

کلومیفن و دوقلوزایی

متاسفانه ، خصوصا در ساالهای اخیر می بینم که افراد از ذوق داشتن بارداری دوقلویی ، بصورت خودسرانه از این دارو استفاده میکنند..ای کاش می دانستند که چه ظلمی در حق خود و جنین (ها) شان میکنند. 

کلومیفن یک دارو برای تحریک تخمدان است .برخی به اشتباه می گویند "تقویت " تخمدان ! در حالیکه تقویت جنبه ی مثبت دارد . کلومیفن تخمدان را "تحریک " کرده و آن را "وادار به کار بیشتر " میکند. 

این دارو دارای عوارض زیر است: تولید کیست - بارداری پوچ - بارداری دوقلویی - بارداری خارج رحم و ..

همانطور که می بینید ، 2 قلویی ، جزو عوارض این دارو است . اما شما مادر عزیز که تصمیم گرفته ای کلومیفن مصرف کنی ...از کجا می دانی کدام عارضه نصیب ت خواهد شد ؟ از کجا میدانی حتما 2 قلویی نصیب شما میشه ؟ نه بارداری پوچ ؟ نه بارداری خارج رحم ؟ 

 در همین سایت ، افرادی را داریم (بین سوالات وجود دارد ) که برای بارداری دوقلویی کلومیفن مصرف کرده اند و دچار عوارض دیکر شده اند . مثلا دچار بارداری خارج رحم شده اند و مجبور به بریدن لوله رحمی شدند .

راه های دوقلو شدن جنین

هشدار آخردر مورد تلاش برای دوقلو زایی

فراموش نکنید چند قلوزایی، خطرات و عوارضی مانند اکلامپسی و پره اکلامپسی (فشار خون بارداری) و تولد نوزاد نارس را در پی خواهد داشت. پس اصرار زیادی برای داشتن فرزند دوقلو نداشته باشید و این کار را به خداوند و تقدیر او بسپارید. بدن خودش می داند چه جنسیتی و چه تعدادی پرورش بدهد . 

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 276 تاريخ : سه شنبه 11 اسفند 1394 ساعت: 19:42

سلام دوستان . در رابطه با سیکل قاعدگی مقاله ای گذاشته بودم و بین سوالات هم توضیحات زیادی دادم. ولی متوجه شدم هنوز برای خیلی از دوستان ، یکسری مسایل هنوز نامشخصه .این بار به زبان ساده ، و خیلی کوتاه توضیح می دهم که کاملا قابل فهم باشه . anim2-smilies-azardl3

سیکل قاعدگی 

تعریف : از شروع این پریود، تا شروع پریود بعدی را یک سیکل کامل پریود می گویند. (از این خونریزی تا خونریزی بعدی)

مثال : شما 1 مهر پریود شدین . 26 مهر هم مجدد پریود شدید . سیکل شما 1 مهر شروع شده و 26 مهر تموم شده . سیکل شما 26 روز طول کشیده است . 

سوال : آیا لکه بینی قبل پریود را جزو سیکل بشماریم ؟ 

جواب : خیر . لکه بینی قبل پریود دلایلی مختلفی دارد. مثلا شخصی که بدلیل کمبود پروژسترون در فاز لوتئال ، بعد از تخمک گذاری 10 روز لکه می بیند تا پریود شود ، ای لکه بینی را جزو پریود بعدی حساب نکند . بلکه یک نقص و اختلال در سیکل جاری می باشد . 

تصویر زیر یک سیکل قاعدگی ، همراه با تغییرات خلقی و فیزیولوژیک ، را نشان می دهد.(برگرفته از سایت بانو دات آی آر)

تصویر سیکل قاعدگی - تصویر سیکل پریود

مراحل سیکل قاعدگی (مراحل پریود)

هر یک سیکل قاعگی کامل شامل روزهای زیر است: 

  1. روزهای خونریزی . سیکل قاعدگی با خونریزی شروع می شود  این خونریزی از 3 تا 10 روز (30 تا 80 سی سی - سه تا پنج نوار بهداشتی در روز) طبیعی است.
  2. فاز فولیکولار (رشد تخمک ) البته این مرحله از همان زمان خونریزی شروع شده است . در این مرحله فولیکولها کم کم شروع می کنند به رشد. 
  3. تخمک گذاری 
  4. فازلوتئال در این فاز ، تخمک آزاد شده است . اگر در این فاز به دلایلی لکه بینی داشتید ، آن را جزو پریود ماه بعد حساب نکنید . اگر چه این لکه بینی به پریود بعدی تان وصل می شود. 

روند رشد فولیکول

روزهای سیکل قاعدگی را چطور بشماریم ؟ anim2-21

مثال : اگر به شما گفته شده که روز 12 -13 سیکل یک سونوگرافی انجام دهید ، شما باید از روز اول خونریزی شروع کنید به شمردن . روز دوازدهم یا سیزدهم سونوگرافی انجام دهید . (کاری نداریم به اینکه کی پاک شدید )

آیا سیکل قاعدگی من منظم است؟ anim2-65d6a5d6s

طول سیکل قاعدگی از 22 تا 35 روز می تواند تغییر کند. یعنی اگر سیکلهای شما زیر 22 روز ، یا بالای 35 روز باشد  ، نیاز به پیگیری دارد . 

طول سیکل قاعدگی از 22 تا 35 روز می تواند تغییر کند

سوال : من هر ماه ، 5 روز جلوتر پریود می شوم ...چرا ؟ 

جواب : چرا نداره !  شما سیکل منظم 25 روزه دارید . anim2-a2d3

سوال : من هر ماه 3 روز تاخیر دارم. مثلا این ماه 13 هم پریود شدم ، ماه بعد 16 هم میشم . چرا ؟ 

جواب : چرا نداره !! شما سیکلهای منظم 33 روزه دارید. 

سوال : من هیچ وقت منظم نیستم. هر ماه 2-5 روز عقب یا جلو میزنم. چرا ؟ anim2-sad 

جواب : بدلیل اینکه شما کامپیوتر نیستید که سر ساعت پریود بشین. چند روز بالا پایین شدن تاریخ پریود اهمیت نداره . 

سوال : آیا جلوگیری از بارداری فقط در روز تخمک گذاری کافی است؟

جواب : خیر . چون ممکنه شما امروز نزدیکی کنید . تخمک پس فردا آزاد شود . اسپرم های 2 روز قبل تان قدرت باردار کردن دارند.

دوستان عزیز لطفا در کادر زیر سوال نپرسید . ما بخش پرسش و پاسخ داریم. 

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 275 تاريخ : سه شنبه 11 اسفند 1394 ساعت: 17:27

۱۳ نکته درباره دارو دادن به کودک (کودکان)

مصرف دارو در کودکان مساله بسیار مهمی است که اغلب برای خانواده سردرگمی هایی در دارو دادن به کودکان به وجود می آورد. معمولا خانواده ها هنگام مراجعه به پزشک انتظار دارند دارویی برای کودکشان تجویز شود در حالی که بسیاری از بیماری های کودکان را می توان فقط با دادن اطلاعات و نکات تغذیه ای درمان کرد.

نکاتی در مورد دارو دادن به کودک

بهتر است خانواده ها نکاتی راجع به خطرها و فواید داروهای رایج، چگونگی مصرف آنها و حتی چگونگی رفتار با کودک هنگام دادن دارو بدانند. در ادامه مطلب به مهم ترین نکات قابل ذکر در این باره اشاره خواهیم کرد.

۱ تجویز داروی برای کودکان باید محتاطانه باشد

تجویز دارو برای کودکان خردسال، باید با دقت بیشتری همراه باشد چون کبد و کلیه کودک که وظیفه جذب و دفع دارو را برعهده دارند مانند فرد بزرگسال تکامل پیدا نکرده و ممکن است عوارض دارویی بیشتر دیده شود.

۲ برای درمان سرماخوردگی کودکان به دارو نیازی نیست

سرماخوردگی میان کودکان شایع است. اگر کودک تب خفیف، آبریزش بینی و سرفه خفیف داشته باشد نیازی به داروی ضدسرماخوردگی و ضدسرفه ندارد. فقط می توان برای گرفتگی بینی کودک از قطره کلرور سدیم و اگر تب خفیف داشته باشد از استامینوفن استفاده کرد.

برای درمان سرماخوردگی کودکان به دارو نیازی نیست

قطره کلرور سدیم قطره بی ضرری است و برای شستشوی بینی نوزادان و کودکان در مواقع سرماخوردگی یا گرفتگی بینی کاربرد دارد، اما مصرف بیشتر از ۳ روز قطره نفازولین که آن هم در سرماخوردگی ها استفاده می شود، برای کودکان عارضه دار است و تجویز این قطره فقط باید با نظر پزشک باشد.

۳ بهتر است با دارو جلوی سرفه کودک را نگیرید

سرفه مکانیسم دفاعی بدن است و باعث خروج ویروس و ترشحات از بدن می شود. بنابراین استفاده از داروهای ضد سرفه که جلوی سرفه کردن کودک را می گیرد، بهبود را به تاخیر می اندازد. بهتر است برای تسکین سرفه از بخور و مایعات گرم استفاده شود.

برای کودکان بیشتر از یک سال می توان از شربت های عسل یا آویشن استفاده کرد. شربت های دیفن هیدرامین و اکسپکتورانت در سنین زیر ۲ سال به ویژه کمتر از ۶ ماه نباید استفاده شود. وقتی کودک تب بالا و سرفه های شدید دارد پزشک معالج باید برایش دارو تجویز کند.

۴ اسهال حاد آبکی کودکان را با افزایش مصرف مایعات درمان کنید

دارو به کودک : راهکار درمان اسهال

این بیماری نیز در کودکان زیاد دیده می شود. بسیاری از اسهال های حاد کودکان در صورت نبود تب نیازی به درمان دارویی ندارند و با افزایش مصرف مایعات و جلوگیری از کم آبی قابل درمان هستند. مصرف سرم خوراکی یا پودر او.آر.اس نیز کمک کننده است.

۵ یبوست کودک را با افزایش مصرف فیبر درمان کنید

یبوست یکی از اشکالات روده ای شایع در کودکان است که با دادن مایعات زیاد، تغییر رژیم غذایی و افزایش فیبر غذایی قابل درمان است. اگر یبوست خیلی شدید نباشد می توان از خاک شیر یا ترنجبین برای کودکان سنین بالاتر از ۳ ۲ سال استفاده کرد. در موارد شدید با مشورت پزشک می توان دارو استفاده کرد. یکی از این داروها شربت انجیر است. البته مصرف آن به مدت طولانی ممنوع است.

۶ تجویز داروی موضعی برای کودکان باید محتاطانه باشد

جربان خون پوست کودکان زیاد است و جذب دارو از طریق پوست بالاست. بنابراین پماد برای کودکان باید با احتیاط تجویز شد. مصرف پمادهای کورتون دار مثل بتامتازون یا ان ان جی در ادرار سوختگی ها ممنوع است. پماد کالامین که مصرف زیادی هم دارد و برای خارش پوستی تجویز می شود برای کودکان کمتر از ۲ سال توصیه نمی شود.

تجویز داروی موضعی در کودکان

۷ گاهی اسپری ها از قرص و شربت موثرترند

گاهی خانواده ها فکر می کنند اگر کودک اسپری ای که پزشک تجویز کرده مصرف کند ممکن است در آینده دچار آسم یا بیماری خاصی شد ولی والدین باید مطمئن باشند که اسپری تجویزشده اثر بهتر و عوارض کمتری نسبت به دارو دارد. بهتر است مدت درمان را با اسپری کامل کنند. اسپری باید به وسیله محفظه های مخصوص مصرف شود تا دارو کاملا داخل ریه کودک برود و به خوبی جذب شود.

۸ به داروهای گیاهی اعتماد نکنید

داروهای گیاهی به خصوص اگر از عطاری ها هم تهیه شوند دوز و بروشور دقیقی ندارند. بنابراین مصرف داروی گیاهی در کودکان باید خیلی بااحتیاط باشد. خیلی از نوجوانان از داروهای گیاهی کاهش وزن استفاده می کنند. باید دقت کنید ممکن است این داروها ناخالصی های شیمیایی داشته باشند. همه داروهای گیاهی صددرصد بی خطر نیستند.

۹ مصرف آهن ضرری برای دندان ها ندارد

ترکیب های آهن در کودکان ترم یا رسیده (کودکی که به موقع متولد شده باشد) در ۶ ماهگی تجویز می شود. خیلی از مادرها نگران تغییر رنگ دندان هستند. قطره های ایرانی کیفیت خیلی خوبی دارند و تنها مشکل، تلخی قطره است که همراه کردن آن با آب یا آبمیوه تلخی آن را کمتر می کند.

ترکیبان آهن برای کودکان

برای جلوگیری از سیاه شدن دندان ها، قطره را باید در انتهای دهان کودک بریزید و بعد از آن چند جرعه آب به کودک بدهید و با یک پارچه سفید یا مسواک دندان هایش را تمیز کنید.

تغییر رنگ دندان ها دائمی نیست و با تمیز کردن دندان ها از بین می رود. تغییر رنگ دندان ممکن است ناشی از پوسیدگی باشد که باید با دندان پزشک اطفال در این باره مشورت کرد البته قطره آهن باعث پوسیدگی دندان نمی شود. بعضی از ترکیب های قطره آهن حاوی مواد شیرین کننده هستند. این ترکیب ها ممکن است باعث پوسیدگی شوند.

شربت مولتی ویتامین بعد از یک سالگی تجویز می شود شربت های مولتی ویتامین به جز در مواقع خاص بعد از یک سالگی توصیه می شود. برای کودکان کمتر از یک سال همان قطره آهن یا ویتامین آ+د کفایت می کند.

۱۰ استامینوفن داروی بی خطری است، ولی نه برای مدتی طولانی

تب یک واکنش دفاعی در بدن محسوب می شود. تب کمتر از ۳۸.۵ درجه به اقدام های درمانی نیاز ندارد ولی تب بالای ۳۸.۵ درجه را می توان با دارو یا شربت استامینوفن کاهش داد. پاشویه کودک نیز خیلی موثر است.

استامینوفن داروی بی خطری است ولی مصرف طولانی مدت آن توصیه نمی شود. داروهای ضد تب فقط باعث کاهش تب می شوند و روی عامل بیماری اثری ندارند. معمولا با دادن دارو، علائم بیماری کودک قطع می شود و ممکن است با قطع علائم، مادر دارو را قطع کند ولی این کار اشتباه است و دوره درمان حتما باید تکمیل شود.

۱۱ قطع خودسرانه بعضی از داروها ممنوع و خطرناک است

گاهی کودک دچار تشنج می شود باید سال ها به مصرف دارو ادامه دهد یا در بیماری سل درمان دارویی باید ۹ ۶ ماه ادامه یابد. مصرف دارو برای این کودکان دشواری هایی دارد. نکته مهم در کودکانی باید به مدت طولانی دارو مصرف کنند این است که داروها به هیچ وجه خودسرانه و ناگهانی قطع نشوند و کاهش دوز یا قطع دارو باید با نظر پزشک معالج باشد.

۱۲ داروها را دور از دسترس کودکان قرار دهید

هر بار هنگام مصرف دارو باید نام آن خوانده شود. ممکن است قوطی ها یا بطری های دارو مشابه هم باشند. داروها باید دور از دسترس کودکان و در طبقه های بالایی یخچال قرار گیرد. ۵۰ درصد مسمومیت ها در کودکان کمتر از ۵ سال، ناشی از مصرف داروست.

هنگام دادن دارو به کودک آن را آبنبات یا اسمارتیز عنوان نکنید و حتما به او بگویی خوردن دارو برای خوب شدن بیماری است.

۱۳ با کودکی که دارو نمی خورد چه کنیم؟

بعضی از کودکان مقاومت شدیدی در مقابل خوردن دارو از خود نشان می دهند. در این مواقع می توان داستانی درباره این که میکروب ها دشمن ما و داروها سربازهای کمک هستند و اگر سربازها نرسند، دشمن پیروز می شود را برای کودک توضیح داد. حتی می توان ابتدا به عروسک کودک دارو داد و بعد به خودش.

دادن دارو به کودکی که دارو نمی خورد

والدین باید الگو باشند و اگر بیمار شدند دارو را جلوی دید کودک مصرف کنند تا کودک نیز هنگام بیماری رفتار مثبتی نسبت به دارو داشته باشد. هرگز کودک را فریب ندهید چون بار دیگر گول زدنش دشوار است و ممکن است دیگر موفق نشوید به او دارو بدهید.

کودک را هنگام دارو خوردن تشویق کنید و هرگز به او نگویید اگر دارو نخوری به دکتر می گویم به تو آمپول بزند. متاسفانه خیلی از خانواده ها کودک را با آمپول تهدید می کنند که کاملا اشتباه است.

منبع : سایت آموزش والدین آتیه 

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 309 تاريخ : سه شنبه 11 اسفند 1394 ساعت: 17:27

در سالهای اخیر ، افراد زیادی راجع به دوقلوزایی به مراکز باروری مراجعه کرده اند . آیا این کار درستی است که ما بدونن در نظر گرفتن شرایط بدن مان ، تحمیل کنیم که یک بارداری دو یا سه قلو را حمل کند ؟ بعضی‌ افراد برای اینکه تنها یک‌ بار درد بکشند و یا یک بار خرج کنند، به هر طریقی رو می آورند تا بارداری 2 یا چند قلویی را تجربه کنند.... 

دو قلو شدن جنین - بچه دار شدن دوقلو

اما آیا تلاش برای  دوقلو زایی عاقلانه است؟ از نظر علمی و پزشکی صحیح است؟ 

دوست دارم همیشه قبل از اینکه روش کاری را به شما معرفی کنم ، نسبت به آن موضوع به شما آگاهی بدهم. 

انواع دوقلو زایی

  1. دو قلو زایی تک‌ تخمکی : یعنی یک بارداری با یک اسپرم و یک تخمک شکل می گیرد ، اما طی روزهای اول، محصول بارداری به 2 قسمت تقسیم می شود !
  2. دوقلو زایی دوتخمکی : اکثر دوقلویی ها، دو تخمکی هستند. در این نوع، 2 تخمک مختلف، با 2 اسپرم بطور مجزا لقاح پیدا کرده و هر کدام جداگانه رشد می کنند. 

انواع دوقلو حامله شدن - انواع دوقلو زایی جنین

عوارض بارداری دو قلویی

به اختصار باید بگویم بارداری دوقلویی و بالاتر، عوارض زیادی دارد و تمام خطرهای احتمالی بارداری معمولی مانند سقط جنین، خونریزی ، مسمومیت بارداری، جفت سرراهی، کم خونی فقرآهن، نقص جنین، اختلال رشد جنین، سقط، زایمان زودرس، افزایش احتمال سزارین و انتقال خون بین جنین ها (به خصوص در دوقلوهای همسان) در آنها بیشتر است. 

عوامل موثر در دو قلوزایی

1- داشتن سابقه خانوادگی
بهتر است بدانید ، اگر مادر و یا مادربزرگ مادری شما دوقلو یا چند قلو داشته است، احتمال ارث رسیدن این ژن به شما وجود دارد .

2- چاقی و بلندی قد
مطالعات انجام شده، شیوع دوقلوزایی را در زنان چاق نشان داده است. تحقیقات نشان داده است که مادران با BMI بالاتر از 30 ، به احتمال بیشتری فرزند دوقلو خواهند داشت. البته رابطه اضافه وزن و داشتن فرزند دوقلو، فقط در مورد دوقلوهای همسان صادق است.تحقیقات همچنین نشان داده اند که احتمال چند قلوزایی در مادران قدبلند بیشتر از زنان دیگر است.

3- سن بالاتر
مادران با سن بیشتر نسبت به مادران کم‌سن تر، احتمال دوقلوزایی بیشتری دارند. تقریبا 20 درصد مادرانی که در سن بالاتر از 45 سالگی باردار می شوند، فرزندان چندقلو دارند.البته بارداری در سنین بالا خطرات زیادی دارد، به خصوص اگر بارداری اول باشد، مانند سقط جنین و دیابت بارداری. بعلاوه آنکه فرزندان مادران با سن بالا، به احتمال بیشتری در معرض خطرات ژنتیکی قرار می گیرند.

4- داشتن فرزند دوقلو
اگر سابقه بارداری چند قلو داشته باشید، به احتمال زیاد دوباره بارداری چندقلو خواهید داشت. تخمین زده می شود که مادرانی که سابقه بارداری چند قلو داشته اند، چهار برابر بیشتر از زنانی که تا به حال باردار نشده اند و یا یک فرزند داشته اند، شانس چند قلوزایی دارند.

احتمال بارداری دوقلو و چند قلو

5- رژیم غذایی مادر
برخی مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی می تواند علت دوقلوزایی در برخی مادران باشد. مادرانی که در دوران قبل از لقاح، سیب زمینی شیرین بیشترین غذای آنها بوده است، نظیر ساکنین  آفریقای غربی، بیشترین احتمال دوقلوزایی را در تمام دنیا دارند. به نظر می رسد مواد شیمیایی خاصی در این موادغذایی وجود دارد که تخمک گذاری متعدد را افزایش می دهد.(یعنی در یک ماه ، بیش از یک تخمک آزاد می کند)

به علاوه مطالعات نشان داده است که مصرف مقادیر فراوان لبنیات، احتمال دوقلوزایی را افزایش می دهد. در حال حاضر مشخص شده است نوعی پروتئین موجود در جگر حیوانات، با عنوان  IGF  که در شیر و لبنیات نیز وجود دارد، میزان تقسیم سلولی جنین در مراحل ابتدایی رشد را افزایش می دهد و می تواند در افزایش شانس 2 قلویی ، موثر باشد . 

اما در کل ، تغذیه در این موضوع ، نقش پررنگی ندارد . 

6- روش های کمک باروری
اخیرا روش های کمک باروری میزان  چندقلوزایی را افزایش داده است. از داروهای تخمک گذاری (مثل کلومیفن ) تا انواع روشهای کمک باروری مثل  IVF : IUI - ICSI- ZIFT- GIFT همه راه هایی هستند که احتمال 2 یا چند قلویی در آنها بالاست . 

هیچ وقت توصیه نمیکنیم از این راه ها صرفا برای بارداری دوقلویی استفاده کنید ! اصلا عاقلانه نیست . چون اینها راهی هستند  برای افراد نابارور، که چاره ی دیگری ندارند. استفاده از روشهای کمک باروری ، عوارض خود را دارد و میزان بارداری پوچ و خارج رحمی را هم افزایش می دهد. شما از کجا می دانید که دچار بارداری خارج رحمی نمی شوید و حتما صاحب یک بارداری دو قلویی می شوید؟ 

کلومیفن و دوقلوزایی

متاسفانه ، خصوصا در ساالهای اخیر می بینم که افراد از ذوق داشتن بارداری دوقلویی ، بصورت خودسرانه از این دارو استفاده میکنند..ای کاش می دانستند که چه ظلمی در حق خود و جنین (ها) شان میکنند. 

کلومیفن یک دارو برای تحریک تخمدان است .برخی به اشتباه می گویند "تقویت " تخمدان ! در حالیکه تقویت جنبه ی مثبت دارد . کلومیفن تخمدان را "تحریک " کرده و آن را "وادار به کار بیشتر " میکند. 

این دارو دارای عوارض زیر است: تولید کیست - بارداری پوچ - بارداری دوقلویی - بارداری خارج رحم و ..

همانطور که می بینید ، 2 قلویی ، جزو عوارض این دارو است . اما شما مادر عزیز که تصمیم گرفته ای کلومیفن مصرف کنی ...از کجا می دانی کدام عارضه نصیب ت خواهد شد ؟ از کجا میدانی حتما 2 قلویی نصیب شما میشه ؟ نه بارداری پوچ ؟ نه بارداری خارج رحم ؟ 

 در همین سایت ، افرادی را داریم (بین سوالات وجود دارد ) که برای بارداری دوقلویی کلومیفن مصرف کرده اند و دچار عوارض دیکر شده اند . مثلا دچار بارداری خارج رحم شده اند و مجبور به بریدن لوله رحمی شدند .

راه های دوقلو شدن جنین

هشدار آخردر مورد تلاش برای دوقلو زایی

فراموش نکنید چند قلوزایی، خطرات و عوارضی مانند اکلامپسی و پره اکلامپسی (فشار خون بارداری) و تولد نوزاد نارس را در پی خواهد داشت. پس اصرار زیادی برای داشتن فرزند دوقلو نداشته باشید و این کار را به خداوند و تقدیر او بسپارید. بدن خودش می داند چه جنسیتی و چه تعدادی پرورش بدهد . 

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 458 تاريخ : سه شنبه 11 اسفند 1394 ساعت: 17:27

سلام دوستان . در رابطه با سیکل قاعدگی مقاله ای گذاشته بودم و بین سوالات هم توضیحات زیادی دادم. ولی متوجه شدم هنوز برای خیلی از دوستان ، یکسری مسایل هنوز نامشخصه .این بار به زبان ساده ، و خیلی کوتاه توضیح می دهم که کاملا قابل فهم باشه . anim2-smilies-azardl3

سیکل قاعدگی 

تعریف : از شروع این پریود، تا شروع پریود بعدی را یک سیکل کامل پریود می گویند. (از این خونریزی تا خونریزی بعدی)

مثال : شما 1 مهر پریود شدین . 26 مهر هم مجدد پریود شدید . سیکل شما 1 مهر شروع شده و 26 مهر تموم شده . سیکل شما 26 روز طول کشیده است . 

سوال : آیا لکه بینی قبل پریود را جزو سیکل بشماریم ؟ 

جواب : خیر . لکه بینی قبل پریود دلایلی مختلفی دارد. مثلا شخصی که بدلیل کمبود پروژسترون در فاز لوتئال ، بعد از تخمک گذاری 10 روز لکه می بیند تا پریود شود ، ای لکه بینی را جزو پریود بعدی حساب نکند . بلکه یک نقص و اختلال در سیکل جاری می باشد . 

تصویر زیر یک سیکل قاعدگی ، همراه با تغییرات خلقی و فیزیولوژیک ، را نشان می دهد.(برگرفته از سایت بانو دات آی آر)

تصویر سیکل قاعدگی - تصویر سیکل پریود

مراحل سیکل قاعدگی (مراحل پریود)

هر یک سیکل قاعگی کامل شامل روزهای زیر است: 

  1. روزهای خونریزی . سیکل قاعدگی با خونریزی شروع می شود  این خونریزی از 3 تا 10 روز (30 تا 80 سی سی - سه تا پنج نوار بهداشتی در روز) طبیعی است.
  2. فاز فولیکولار (رشد تخمک ) البته این مرحله از همان زمان خونریزی شروع شده است . در این مرحله فولیکولها کم کم شروع می کنند به رشد. 
  3. تخمک گذاری 
  4. فازلوتئال در این فاز ، تخمک آزاد شده است . اگر در این فاز به دلایلی لکه بینی داشتید ، آن را جزو پریود ماه بعد حساب نکنید . اگر چه این لکه بینی به پریود بعدی تان وصل می شود. 

روند رشد فولیکول

روزهای سیکل قاعدگی را چطور بشماریم ؟ anim2-21

مثال : اگر به شما گفته شده که روز 12 -13 سیکل یک سونوگرافی انجام دهید ، شما باید از روز اول خونریزی شروع کنید به شمردن . روز دوازدهم یا سیزدهم سونوگرافی انجام دهید . (کاری نداریم به اینکه کی پاک شدید )

آیا سیکل قاعدگی من منظم است؟ anim2-65d6a5d6s

طول سیکل قاعدگی از 22 تا 35 روز می تواند تغییر کند. یعنی اگر سیکلهای شما زیر 22 روز ، یا بالای 35 روز باشد  ، نیاز به پیگیری دارد . 

طول سیکل قاعدگی از 22 تا 35 روز می تواند تغییر کند

سوال : من هر ماه ، 5 روز جلوتر پریود می شوم ...چرا ؟ 

جواب : چرا نداره !  شما سیکل منظم 25 روزه دارید . anim2-a2d3

سوال : من هر ماه 3 روز تاخیر دارم. مثلا این ماه 13 هم پریود شدم ، ماه بعد 16 هم میشم . چرا ؟ 

جواب : چرا نداره !! شما سیکلهای منظم 33 روزه دارید. 

سوال : من هیچ وقت منظم نیستم. هر ماه 2-5 روز عقب یا جلو میزنم. چرا ؟ anim2-sad 

جواب : بدلیل اینکه شما کامپیوتر نیستید که سر ساعت پریود بشین. چند روز بالا پایین شدن تاریخ پریود اهمیت نداره . 

سوال : آیا جلوگیری از بارداری فقط در روز تخمک گذاری کافی است؟

جواب : خیر . چون ممکنه شما امروز نزدیکی کنید . تخمک پس فردا آزاد شود . اسپرم های 2 روز قبل تان قدرت باردار کردن دارند.

دوستان عزیز لطفا در کادر زیر سوال نپرسید . ما بخش پرسش و پاسخ داریم. 

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 979 تاريخ : سه شنبه 11 اسفند 1394 ساعت: 7:15

۱۳ نکته درباره دارو دادن به کودک (کودکان)

مصرف دارو در کودکان مساله بسیار مهمی است که اغلب برای خانواده سردرگمی هایی در دارو دادن به کودکان به وجود می آورد. معمولا خانواده ها هنگام مراجعه به پزشک انتظار دارند دارویی برای کودکشان تجویز شود در حالی که بسیاری از بیماری های کودکان را می توان فقط با دادن اطلاعات و نکات تغذیه ای درمان کرد.

نکاتی در مورد دارو دادن به کودک

بهتر است خانواده ها نکاتی راجع به خطرها و فواید داروهای رایج، چگونگی مصرف آنها و حتی چگونگی رفتار با کودک هنگام دادن دارو بدانند. در ادامه مطلب به مهم ترین نکات قابل ذکر در این باره اشاره خواهیم کرد.

۱ تجویز داروی برای کودکان باید محتاطانه باشد

تجویز دارو برای کودکان خردسال، باید با دقت بیشتری همراه باشد چون کبد و کلیه کودک که وظیفه جذب و دفع دارو را برعهده دارند مانند فرد بزرگسال تکامل پیدا نکرده و ممکن است عوارض دارویی بیشتر دیده شود.

۲ برای درمان سرماخوردگی کودکان به دارو نیازی نیست

سرماخوردگی میان کودکان شایع است. اگر کودک تب خفیف، آبریزش بینی و سرفه خفیف داشته باشد نیازی به داروی ضدسرماخوردگی و ضدسرفه ندارد. فقط می توان برای گرفتگی بینی کودک از قطره کلرور سدیم و اگر تب خفیف داشته باشد از استامینوفن استفاده کرد.

برای درمان سرماخوردگی کودکان به دارو نیازی نیست

قطره کلرور سدیم قطره بی ضرری است و برای شستشوی بینی نوزادان و کودکان در مواقع سرماخوردگی یا گرفتگی بینی کاربرد دارد، اما مصرف بیشتر از ۳ روز قطره نفازولین که آن هم در سرماخوردگی ها استفاده می شود، برای کودکان عارضه دار است و تجویز این قطره فقط باید با نظر پزشک باشد.

۳ بهتر است با دارو جلوی سرفه کودک را نگیرید

سرفه مکانیسم دفاعی بدن است و باعث خروج ویروس و ترشحات از بدن می شود. بنابراین استفاده از داروهای ضد سرفه که جلوی سرفه کردن کودک را می گیرد، بهبود را به تاخیر می اندازد. بهتر است برای تسکین سرفه از بخور و مایعات گرم استفاده شود.

برای کودکان بیشتر از یک سال می توان از شربت های عسل یا آویشن استفاده کرد. شربت های دیفن هیدرامین و اکسپکتورانت در سنین زیر ۲ سال به ویژه کمتر از ۶ ماه نباید استفاده شود. وقتی کودک تب بالا و سرفه های شدید دارد پزشک معالج باید برایش دارو تجویز کند.

۴ اسهال حاد آبکی کودکان را با افزایش مصرف مایعات درمان کنید

دارو به کودک : راهکار درمان اسهال

این بیماری نیز در کودکان زیاد دیده می شود. بسیاری از اسهال های حاد کودکان در صورت نبود تب نیازی به درمان دارویی ندارند و با افزایش مصرف مایعات و جلوگیری از کم آبی قابل درمان هستند. مصرف سرم خوراکی یا پودر او.آر.اس نیز کمک کننده است.

۵ یبوست کودک را با افزایش مصرف فیبر درمان کنید

یبوست یکی از اشکالات روده ای شایع در کودکان است که با دادن مایعات زیاد، تغییر رژیم غذایی و افزایش فیبر غذایی قابل درمان است. اگر یبوست خیلی شدید نباشد می توان از خاک شیر یا ترنجبین برای کودکان سنین بالاتر از ۳ ۲ سال استفاده کرد. در موارد شدید با مشورت پزشک می توان دارو استفاده کرد. یکی از این داروها شربت انجیر است. البته مصرف آن به مدت طولانی ممنوع است.

۶ تجویز داروی موضعی برای کودکان باید محتاطانه باشد

جربان خون پوست کودکان زیاد است و جذب دارو از طریق پوست بالاست. بنابراین پماد برای کودکان باید با احتیاط تجویز شد. مصرف پمادهای کورتون دار مثل بتامتازون یا ان ان جی در ادرار سوختگی ها ممنوع است. پماد کالامین که مصرف زیادی هم دارد و برای خارش پوستی تجویز می شود برای کودکان کمتر از ۲ سال توصیه نمی شود.

تجویز داروی موضعی در کودکان

۷ گاهی اسپری ها از قرص و شربت موثرترند

گاهی خانواده ها فکر می کنند اگر کودک اسپری ای که پزشک تجویز کرده مصرف کند ممکن است در آینده دچار آسم یا بیماری خاصی شد ولی والدین باید مطمئن باشند که اسپری تجویزشده اثر بهتر و عوارض کمتری نسبت به دارو دارد. بهتر است مدت درمان را با اسپری کامل کنند. اسپری باید به وسیله محفظه های مخصوص مصرف شود تا دارو کاملا داخل ریه کودک برود و به خوبی جذب شود.

۸ به داروهای گیاهی اعتماد نکنید

داروهای گیاهی به خصوص اگر از عطاری ها هم تهیه شوند دوز و بروشور دقیقی ندارند. بنابراین مصرف داروی گیاهی در کودکان باید خیلی بااحتیاط باشد. خیلی از نوجوانان از داروهای گیاهی کاهش وزن استفاده می کنند. باید دقت کنید ممکن است این داروها ناخالصی های شیمیایی داشته باشند. همه داروهای گیاهی صددرصد بی خطر نیستند.

۹ مصرف آهن ضرری برای دندان ها ندارد

ترکیب های آهن در کودکان ترم یا رسیده (کودکی که به موقع متولد شده باشد) در ۶ ماهگی تجویز می شود. خیلی از مادرها نگران تغییر رنگ دندان هستند. قطره های ایرانی کیفیت خیلی خوبی دارند و تنها مشکل، تلخی قطره است که همراه کردن آن با آب یا آبمیوه تلخی آن را کمتر می کند.

ترکیبان آهن برای کودکان

برای جلوگیری از سیاه شدن دندان ها، قطره را باید در انتهای دهان کودک بریزید و بعد از آن چند جرعه آب به کودک بدهید و با یک پارچه سفید یا مسواک دندان هایش را تمیز کنید.

تغییر رنگ دندان ها دائمی نیست و با تمیز کردن دندان ها از بین می رود. تغییر رنگ دندان ممکن است ناشی از پوسیدگی باشد که باید با دندان پزشک اطفال در این باره مشورت کرد البته قطره آهن باعث پوسیدگی دندان نمی شود. بعضی از ترکیب های قطره آهن حاوی مواد شیرین کننده هستند. این ترکیب ها ممکن است باعث پوسیدگی شوند.

شربت مولتی ویتامین بعد از یک سالگی تجویز می شود شربت های مولتی ویتامین به جز در مواقع خاص بعد از یک سالگی توصیه می شود. برای کودکان کمتر از یک سال همان قطره آهن یا ویتامین آ+د کفایت می کند.

۱۰ استامینوفن داروی بی خطری است، ولی نه برای مدتی طولانی

تب یک واکنش دفاعی در بدن محسوب می شود. تب کمتر از ۳۸.۵ درجه به اقدام های درمانی نیاز ندارد ولی تب بالای ۳۸.۵ درجه را می توان با دارو یا شربت استامینوفن کاهش داد. پاشویه کودک نیز خیلی موثر است.

استامینوفن داروی بی خطری است ولی مصرف طولانی مدت آن توصیه نمی شود. داروهای ضد تب فقط باعث کاهش تب می شوند و روی عامل بیماری اثری ندارند. معمولا با دادن دارو، علائم بیماری کودک قطع می شود و ممکن است با قطع علائم، مادر دارو را قطع کند ولی این کار اشتباه است و دوره درمان حتما باید تکمیل شود.

۱۱ قطع خودسرانه بعضی از داروها ممنوع و خطرناک است

گاهی کودک دچار تشنج می شود باید سال ها به مصرف دارو ادامه دهد یا در بیماری سل درمان دارویی باید ۹ ۶ ماه ادامه یابد. مصرف دارو برای این کودکان دشواری هایی دارد. نکته مهم در کودکانی باید به مدت طولانی دارو مصرف کنند این است که داروها به هیچ وجه خودسرانه و ناگهانی قطع نشوند و کاهش دوز یا قطع دارو باید با نظر پزشک معالج باشد.

۱۲ داروها را دور از دسترس کودکان قرار دهید

هر بار هنگام مصرف دارو باید نام آن خوانده شود. ممکن است قوطی ها یا بطری های دارو مشابه هم باشند. داروها باید دور از دسترس کودکان و در طبقه های بالایی یخچال قرار گیرد. ۵۰ درصد مسمومیت ها در کودکان کمتر از ۵ سال، ناشی از مصرف داروست.

هنگام دادن دارو به کودک آن را آبنبات یا اسمارتیز عنوان نکنید و حتما به او بگویی خوردن دارو برای خوب شدن بیماری است.

۱۳ با کودکی که دارو نمی خورد چه کنیم؟

بعضی از کودکان مقاومت شدیدی در مقابل خوردن دارو از خود نشان می دهند. در این مواقع می توان داستانی درباره این که میکروب ها دشمن ما و داروها سربازهای کمک هستند و اگر سربازها نرسند، دشمن پیروز می شود را برای کودک توضیح داد. حتی می توان ابتدا به عروسک کودک دارو داد و بعد به خودش.

دادن دارو به کودکی که دارو نمی خورد

والدین باید الگو باشند و اگر بیمار شدند دارو را جلوی دید کودک مصرف کنند تا کودک نیز هنگام بیماری رفتار مثبتی نسبت به دارو داشته باشد. هرگز کودک را فریب ندهید چون بار دیگر گول زدنش دشوار است و ممکن است دیگر موفق نشوید به او دارو بدهید.

کودک را هنگام دارو خوردن تشویق کنید و هرگز به او نگویید اگر دارو نخوری به دکتر می گویم به تو آمپول بزند. متاسفانه خیلی از خانواده ها کودک را با آمپول تهدید می کنند که کاملا اشتباه است.

منبع : سایت آموزش والدین آتیه 

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 222 تاريخ : سه شنبه 11 اسفند 1394 ساعت: 7:15

در سالهای اخیر ، افراد زیادی راجع به دوقلوزایی به مراکز باروری مراجعه کرده اند . آیا این کار درستی است که ما بدونن در نظر گرفتن شرایط بدن مان ، تحمیل کنیم که یک بارداری دو یا سه قلو را حمل کند ؟ بعضی‌ افراد برای اینکه تنها یک‌ بار درد بکشند و یا یک بار خرج کنند، به هر طریقی رو می آورند تا بارداری 2 یا چند قلویی را تجربه کنند.... 

دو قلو شدن جنین - بچه دار شدن دوقلو

اما آیا تلاش برای  دوقلو زایی عاقلانه است؟ از نظر علمی و پزشکی صحیح است؟ 

دوست دارم همیشه قبل از اینکه روش کاری را به شما معرفی کنم ، نسبت به آن موضوع به شما آگاهی بدهم. 

انواع دوقلو زایی

  1. دو قلو زایی تک‌ تخمکی : یعنی یک بارداری با یک اسپرم و یک تخمک شکل می گیرد ، اما طی روزهای اول، محصول بارداری به 2 قسمت تقسیم می شود !
  2. دوقلو زایی دوتخمکی : اکثر دوقلویی ها، دو تخمکی هستند. در این نوع، 2 تخمک مختلف، با 2 اسپرم بطور مجزا لقاح پیدا کرده و هر کدام جداگانه رشد می کنند. 

انواع دوقلو حامله شدن - انواع دوقلو زایی جنین

عوارض بارداری دو قلویی

به اختصار باید بگویم بارداری دوقلویی و بالاتر، عوارض زیادی دارد و تمام خطرهای احتمالی بارداری معمولی مانند سقط جنین، خونریزی ، مسمومیت بارداری، جفت سرراهی، کم خونی فقرآهن، نقص جنین، اختلال رشد جنین، سقط، زایمان زودرس، افزایش احتمال سزارین و انتقال خون بین جنین ها (به خصوص در دوقلوهای همسان) در آنها بیشتر است. 

عوامل موثر در دو قلوزایی

1- داشتن سابقه خانوادگی
بهتر است بدانید ، اگر مادر و یا مادربزرگ مادری شما دوقلو یا چند قلو داشته است، احتمال ارث رسیدن این ژن به شما وجود دارد .

2- چاقی و بلندی قد
مطالعات انجام شده، شیوع دوقلوزایی را در زنان چاق نشان داده است. تحقیقات نشان داده است که مادران با BMI بالاتر از 30 ، به احتمال بیشتری فرزند دوقلو خواهند داشت. البته رابطه اضافه وزن و داشتن فرزند دوقلو، فقط در مورد دوقلوهای همسان صادق است.تحقیقات همچنین نشان داده اند که احتمال چند قلوزایی در مادران قدبلند بیشتر از زنان دیگر است.

3- سن بالاتر
مادران با سن بیشتر نسبت به مادران کم‌سن تر، احتمال دوقلوزایی بیشتری دارند. تقریبا 20 درصد مادرانی که در سن بالاتر از 45 سالگی باردار می شوند، فرزندان چندقلو دارند.البته بارداری در سنین بالا خطرات زیادی دارد، به خصوص اگر بارداری اول باشد، مانند سقط جنین و دیابت بارداری. بعلاوه آنکه فرزندان مادران با سن بالا، به احتمال بیشتری در معرض خطرات ژنتیکی قرار می گیرند.

4- داشتن فرزند دوقلو
اگر سابقه بارداری چند قلو داشته باشید، به احتمال زیاد دوباره بارداری چندقلو خواهید داشت. تخمین زده می شود که مادرانی که سابقه بارداری چند قلو داشته اند، چهار برابر بیشتر از زنانی که تا به حال باردار نشده اند و یا یک فرزند داشته اند، شانس چند قلوزایی دارند.

احتمال بارداری دوقلو و چند قلو

5- رژیم غذایی مادر
برخی مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی می تواند علت دوقلوزایی در برخی مادران باشد. مادرانی که در دوران قبل از لقاح، سیب زمینی شیرین بیشترین غذای آنها بوده است، نظیر ساکنین  آفریقای غربی، بیشترین احتمال دوقلوزایی را در تمام دنیا دارند. به نظر می رسد مواد شیمیایی خاصی در این موادغذایی وجود دارد که تخمک گذاری متعدد را افزایش می دهد.(یعنی در یک ماه ، بیش از یک تخمک آزاد می کند)

به علاوه مطالعات نشان داده است که مصرف مقادیر فراوان لبنیات، احتمال دوقلوزایی را افزایش می دهد. در حال حاضر مشخص شده است نوعی پروتئین موجود در جگر حیوانات، با عنوان  IGF  که در شیر و لبنیات نیز وجود دارد، میزان تقسیم سلولی جنین در مراحل ابتدایی رشد را افزایش می دهد و می تواند در افزایش شانس 2 قلویی ، موثر باشد . 

اما در کل ، تغذیه در این موضوع ، نقش پررنگی ندارد . 

6- روش های کمک باروری
اخیرا روش های کمک باروری میزان  چندقلوزایی را افزایش داده است. از داروهای تخمک گذاری (مثل کلومیفن ) تا انواع روشهای کمک باروری مثل  IVF : IUI - ICSI- ZIFT- GIFT همه راه هایی هستند که احتمال 2 یا چند قلویی در آنها بالاست . 

هیچ وقت توصیه نمیکنیم از این راه ها صرفا برای بارداری دوقلویی استفاده کنید ! اصلا عاقلانه نیست . چون اینها راهی هستند  برای افراد نابارور، که چاره ی دیگری ندارند. استفاده از روشهای کمک باروری ، عوارض خود را دارد و میزان بارداری پوچ و خارج رحمی را هم افزایش می دهد. شما از کجا می دانید که دچار بارداری خارج رحمی نمی شوید و حتما صاحب یک بارداری دو قلویی می شوید؟ 

کلومیفن و دوقلوزایی

متاسفانه ، خصوصا در ساالهای اخیر می بینم که افراد از ذوق داشتن بارداری دوقلویی ، بصورت خودسرانه از این دارو استفاده میکنند..ای کاش می دانستند که چه ظلمی در حق خود و جنین (ها) شان میکنند. 

کلومیفن یک دارو برای تحریک تخمدان است .برخی به اشتباه می گویند "تقویت " تخمدان ! در حالیکه تقویت جنبه ی مثبت دارد . کلومیفن تخمدان را "تحریک " کرده و آن را "وادار به کار بیشتر " میکند. 

این دارو دارای عوارض زیر است: تولید کیست - بارداری پوچ - بارداری دوقلویی - بارداری خارج رحم و ..

همانطور که می بینید ، 2 قلویی ، جزو عوارض این دارو است . اما شما مادر عزیز که تصمیم گرفته ای کلومیفن مصرف کنی ...از کجا می دانی کدام عارضه نصیب ت خواهد شد ؟ از کجا میدانی حتما 2 قلویی نصیب شما میشه ؟ نه بارداری پوچ ؟ نه بارداری خارج رحم ؟ 

 در همین سایت ، افرادی را داریم (بین سوالات وجود دارد ) که برای بارداری دوقلویی کلومیفن مصرف کرده اند و دچار عوارض دیکر شده اند . مثلا دچار بارداری خارج رحم شده اند و مجبور به بریدن لوله رحمی شدند .

راه های دوقلو شدن جنین

هشدار آخردر مورد تلاش برای دوقلو زایی

فراموش نکنید چند قلوزایی، خطرات و عوارضی مانند اکلامپسی و پره اکلامپسی (فشار خون بارداری) و تولد نوزاد نارس را در پی خواهد داشت. پس اصرار زیادی برای داشتن فرزند دوقلو نداشته باشید و این کار را به خداوند و تقدیر او بسپارید. بدن خودش می داند چه جنسیتی و چه تعدادی پرورش بدهد . 

- - , .

ما ما سایت...
ما را در سایت ما ما سایت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mamasite بازدید : 280 تاريخ : سه شنبه 11 اسفند 1394 ساعت: 7:15